Economie

Van Netflix tot NLziet: het nieuwe tv-kijken is echt begonnen

02 november 2015 17:27 Aangepast: 03 november 2015 13:26
Beeld © Getty

Een tv-programma kijken wanneer jij dat wilt. Het klinkt zo logisch, maar we kunnen pas sinds een paar jaar echt van video-on-demand-diensten gebruikmaken. Bedrijven zetten nu vol in op on-demand-diensten. Kunnen we al vaarwel zeggen tegen ons tv-abonnement?

In de jaren tachtig zat heel Nederland zaterdagavond op de bank voor de Playbackshow of Soundmixshow. Het was hét tv-programma waarvoor je thuis bleef. Zo'n dertig jaar later is het tv-landschap enorm veranderd en zijn er nog maar weinig programma's waarvoor je een avond thuis op de bank zit. Dat is ook niet meer per se nodig: je kunt het programma meestal live streamen via je smartphone of op een later moment on-demand terugkijken.

Wat is video-on-demand?
Met een video-on-demanddienst kun je een video kijken wanneer jij dat wilt. Dit gebeurt meestal via het internet en een bijbehorende app. De diensten variëren van een platform waarmee je tegen betaling films kunt kijken tot apps van televisiezenders waarmee je tv-programma's kunt terugkijken, zoals Uitzending Gemist van de NPO.

Eén van de meest bekende en populaire video-on-demanddiensten is Netflix, dat volgens recent onderzoek 1,1 miljoen Nederlandse abonnees heeft. Dat is veel, maar volgens Sanne de Bruyckere van Telecompaper zijn er in Nederland ook nog maar weinig vergelijkbare diensten: "Het aanbod van kwalitatief hoogstaande video-on-demanddiensten loopt nog niet echt storm in Nederland. We hebben nog geen Hulu, geen Amazon Prime en geen ESPN. Netflix is de enige echt grote naam in Nederland."

"Netflix is zo groot geworden omdat het aanvankelijk voor een lage maandprijs werd aangeboden, waarna ze de prijs langzaam hebben verhoogd. Daarbij biedt Netflix een groot aanbod van exclusieve films en series, die alleen via de dienst te bekijken zijn. En de naam Netflix valt regelmatig: zo lees je bijvoorbeeld dat een bekende Nederlander een avondje ontspant door te Netflixen."

Videoland, NLziet en YouTube
Na Netflix zijn Videoland en NLziet de grootste video-on-demanddiensten, met volgens Telecompaper respectievelijk 150.000 en iets minder dan 100.000 betalende abonnees. Videoland is een betaald platform waar je films en series kunt kijken, NLziet is een samenwerking tussen de NPO, RTL en SBS om de ultieme tv-terugkijk-app te ontwikkelen. Uitzending Gemist, RTL XL en Kijk worden in één dienst gebundeld, waarmee je zelf kunt bepalen wanneer je iets kijkt.

Thumbnail

Netflix mag dan in Nederland de koning van de video-on-demand-diensten zijn, het is niet het eerste platform dat videostreaming groot heeft gemaakt - dat is YouTube. De videodienst is met een overzichtelijke website en apps voor allerlei platformen heel snel heel groot geworden. Volgens Telecompaper is YouTube voornamelijk populair bij de grote groep consumenten tussen de twaalf en dertig jaar - de groep die is opgegroeid met het internet.

Recentelijk heeft Google in de VS een betaalde variant van zijn videodienst gelanceerd: YouTube Red. Voor 9,99 dollar per maand kijk je advertentievrij en kun je video's offline opslaan. "YouTube Red richt zich, net als Netflix, op aanbevelingen. Daar wordt bij veel video-on-demanddiensten naartoe bewogen. Consumenten vinden het fijn als een dienst een leuke video, serie of film aanraadt", aldus De Bruyckere.

Welke video-on-demand-diensten zijn er?
Veel video-on-demand-diensten werken middels een app op je smartphone of tablet. Toch heb je niet altijd zin om een dergelijke video op een (vrij klein) scherm van je mobiele apparaat te bekijken. Daarom zijn deze diensten veelal ook aanwezig op smart-tv's, gameconsoles en settopboxen van je provider. Daarnaast kun je met de Google Chromecast, Apple TV of Roku heel gemakkelijk films en series vanaf een video-on-demand-dienst naar de tv streamen.

Netflix (8 euro per maand)
De populairste video-on-demand-dienst is Netflix. Biedt een flinke collectie van films en series, maar is vooral bekend vanwege zijn eigen hitseries als House of Cards, Fargo en Orange is the New Black. Het aanbod wordt vrij snel uitgebreid, maar in tegenstelling tot de Amerikaanse collectie valt het Nederlandse aanbod nog een beetje tegen.

Videoland (10 euro per maand)
Grote collectie van films en series die je direct naar allerlei apparaten kunt streamen. Om de nieuwste films en series te kijken, moet je nog wel bijbetalen. Het aanbod van Nederlandse content is bij Videoland wel een stuk groter dan bij Netflix.

NLziet (8 euro per maand)
NLziet is de video-on-demand-dienst die Uitzending Gemist van de NPO, RTL XL van RTL en KIJK van SBS samenbrengt in één platform. De apps zijn de laatste tijd sterk verbeterd en de mogelijkheid om te Chromecasten werkt goed.

NPO Uitzending Gemist (gratis)
Het terugkijkplatform van de NPO. Streamt helaas in een maximale kwaliteit van 342p, waardoor de streams altijd van een zeer lage kwalitiet zijn. Er zijn echter nog geen plannen om de kwaliteit omhoog te schroeven.

RTL XL (4 euro per maand)
Het terugkijkplatform van RTL. De app heeft recentelijk een nieuw ontwerp gekregen en biedt Chromecast-ondersteuning. Jammer genoeg is de Chromecast-functionaliteit alleen beschikbaar voor betalende gebruikers. RTL werkt eraan om de Chromecast-functionaliteit ook voor niet-betalende gebruikers beschikbaar te maken.

KIJK (gratis)
Het terugkijkplatform van SBS. Biedt toegang tot alle programma's van SBS, maar de app ondersteunt geen Chromecast-streaming en werkt volgens de vele negatieve recensies nog niet echt fijn.

Thumbnail

KPN Play (11 euro per maand, na het eerste jaar 15 euro per maand)
De nieuwe streamingdienst van KPN laat je onbeperkt naar films en series, 22 live-zenders en gemiste programma's kijken - ook via de Chromecast. Daarnaast zijn de series van HBO in de app beschikbaar, zoals Game of Thrones en True Detective. Helaas wel alleen in lage kwaliteit.

HBO Go (15 euro per maand)
HBO Go is veelal alleen te verkrijgen als je een tv-abonnement hebt, als extraatje bij het huidige tv-aaanbod. De app biedt Chromecast-ondersteuning, maar het exclusieve HBO GO-aanbod (Game of Thrones bijvoorbeeld)  is voor een maandprijs van 15 euro wel een beetje karig.

Pathé Thuis (betalen per film/serie)
Met Pathé Thuis kun je films huren om ze thuis te bekijken. Het huren van een film in HD-kwaliteit kost zo'n 6 euro. Pathé Thuis is op heel veel platformen beschikbaar, maar biedt geen ondersteuning voor de Chromecast.

iTunes (betalen per film/serie)
iTunes is Apples videotheek, waar je films en series in lage of hoge kwaliteit kunt huren. Met gemiddeld zo'n 5 euro goedkoper dan Pathé Thuis, maar Chromecast-ondersteuning is niet beschikbaar. Als je een Apple TV hebt, kun je een film of serie wel op je tv afspelen.

Google Play (betalen per film/serie)
Net als Apple heeft ook Google zijn eigen videotheek. De kosten zijn grotendeels hetzelfde, maar het voordeel van Google Play Films is dat je een video wel naar de Chromecast kunt streamen.

Weg met het tv-abonnement
In de Verenigde Staten zorgt de populariteit van video-on-demand-diensten voor een nieuwe trend: cable cutting, ofwel het opzeggen van je tv-abonnement. In Nederland komt dat volgens De Bruyckere een stuk minder voor. "Nederlanders hechten nog veel waarde aan live televisie kijken, zoals bij voetbal of The Voice of Holland. Daarnaast kost een tv-abonnement in Nederland meestal een paar tientjes, terwijl je in de VS zo'n 80 tot 90 euro betaalt. Hierdoor is het stopzetten van een tv-abonnement in Nederland minder rendabel dan in de VS."

Ziggo levert een tv-abonnement als onderdeel van een totaalpakket, met bijvoorbeeld ook telefonie en internet. Dan wordt opzeggen wat lastiger, want je kunt niet alleen het tv-abonnement stopzetten. En omdat Ziggo 50 tot 55 procent van de tv-markt in handen heeft, komt cable cutting ook nog niet heel vaak in Nederland voor.

NLziet speelt al wel voorzichtigjes op dit fenomeen in, want de dienst is begonnen met een test om live televisie te streamen. Zo kun je bijvoorbeeld met de app live naar RTL 4, SBS 6 of NPO 1 kijken. De beelden kunnen dan via de Chromecast naar de tv worden gestreamd. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt ook dat NLziet-abonnees drie keer zo vaak geen tv-abonnement hebben dan Netflix-abonnees.

We blijven kijken
In Nederland hebben we een breed aanbod van video-on-demanddiensten die net allemaal wat anders bieden. Dat is volgens De Bruyckere niet wenselijk: "Je betaalt nu zo'n 20 euro voor een tv-abonnement. Als je over een tijdje tien on-demand-abonnementen van 10 euro per maand hebt, betaal je uiteindelijk veel meer. Er moet één overlappende interface komen waarmee je per serie, film of uitzending kunt zien waar het wordt aangeboden, en dat je op die manier je keuze kunt maken."

De manier waarop we tv kijken, is door de opkomst van video-on-demand-diensten drastisch aan het veranderen. Eén ding verandert echter niet: het kijken. Of het nou YouTube, Uitzending Gemist of Netflix is: we blijven kijken - maar we veranderen van live naar on-demand en van televisie naar allerlei andere apparaten. En als we live tv willen kijken, kunnen we dat gewoon blijven doen. Of dat nu via je kabelaar of een dienst als NLziet gaat. Want er zijn nou eenmaal programma's die je live wilt zien: van voetbal en The Voice of Holland tot de finale van Heel Holland Bakt.

`