Economie

John Fentener van Vlissingen stapt in filantropie

05 februari 2007 12:00 Aangepast: 24 september 2017 01:30

Geld weggeven is niet eenvoudig, aldus topondernemer John Fentener van Vlissingen. 'Ik ben aan het leren over filantropie. Dat is een aparte wereld en best moeilijk.'

Familiebedrijf

John Fentener van Vlissingen is telg uit het beroemde kolenhandelgeslacht dat de meeste aandelen houdt in SHV, één van de grootste familiebedrijven ter wereld en tegenwoordig meer actief in olie dan in kolen.

Reisbureau

John, middelste van drie broers, richtte in de Verenigde Staten 20 jaar gelden reisbureau BCD op. 'Het snelst groeiende reisbureau ter wereld,' aldus Van Vlissingen. 'In 2005 was de winst 91 miljoen dollar, in 2006 123 miljoen.'

Plezier

Van Vlissingen wordt in maart 68, en heeft al wat meer afstand genomen van zijn BCD. 'Ik besteed eenderde van mijn tijd aan het bedrijf, eenderde aan mijn stichting voor goede doelen en eenderde aan puur plezier.'

Beurs

BCD naar de beurs brengen is geen optie voor Van Vlissingen. 'Financieel is het niet nodig. En de beursregels zijn niet eenvoudig. Er verdwijnen meer bedrijven van beurzen dan dat erbij komen. Je ziet dat private equity een belangrijkere financieringsbron is geworden dan de beurs. De beurzen zijn aan het verschralen.'

Kinderen

De filantropie van Van Vlissingens nieuwe stichting richt zich op kinderen in moeilijke posities. 'We werken vooral in de 24 landen waar het bedrijf ook actief is. Zo kunnen we het personeel bij de projecten betrekken.' Een percentage van de winst van BCD wordt afgestaan aan de stichting. 'Wat ik met de paplepel ingegoten heb gekregen, is dat wij het geluk hebben gehad dat we overgrootouders, grootouders, vaders hebben gehad die hard hebben gewerkt. Dat geeft je de mogelijkheid om heerlijk te leven, maar daarnaast schept het ook een verantwoordelijkheid, en die voel ik weldegelijk.'

Rentmeesterschap

Behalve de verantwoordelijkheid iets goeds te doen voor minder bedeelden, voelt Van Vlissingen ook verantwoordelijkheid voor het Nederlandse bedrijfsleven. Daarom heeft het familiefonds van de Van Vlissingen geïnvesteerd in het noodlijdende beursfonds Koninklijke Porceleyne Flesch, producent van Delfts blauw. 'Het gaat daarbij niet alleen om rendement, maar ook om rentmeesterschap. Dat is een 350 jaar oud bedrijf, even bekend als Rembrandt en Heineken. Dat bedrijf hoort te blijven bestaan.'

Video

Meer in deze video:

Lees ook:

Paul Fentener van Vlissingen (65) overleden Zoon volgt Fentener van Vlissingen op bij DrakaFrits Fentener van Vlissingen (72) overleden Familie Fentener van Vlissingen koopt De Porceleyne FlesMammoet grotendeels in handen van SHV

RLZ.nl

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`