Alibaba groeide flink in het afgelopen kwartaal. De omzetcijfers waren 1,5 keer die van hetzelfde kwartaal in 2016. Alibaba telt meer gebruikers - nu 466 miljoen - die ook nog eens meer uitgeven.
De omzet van het laatste kwartaal liep op tot 6,41 miljard euro, meer dan analisten verwachtten. Die groei is vooral te danken aan de kernbusiness: de webwinkel. Dat ondanks dat 85 procent van de retailverkopen in China nog gedaan wordt via traditionele winkels.
Topman Jack Ma breidde de dienstverlening van Alibaba de afgelopen jaren uit. De Chinese retailreus betrad in 2009 de markt van clouddiensten. Die tak is nog relatief klein, met inmiddels meer dan een miljoen gebruikers.
Cloud-diensten
Vanuit de cloudtak host Alibaba websites en biedt het bijvoorbeeld gamebedrijven de mogelijkheid om snel meer capaciteit te krijgen als er onverwachts veel interesse is voor een game. Dit voorkomt dat de dienst onbereikbaar wordt. Het aanbod van Alibaba lijkt hierin sterk op dat van Amerikaanse concurrent Amazon.
Kreeft plus kok
Jack Ma experimenteert ook met fysieke winkels in China. Zo opende hij de supermarkt HeMa, waar barcodes in de winkel kunnen worden gescand en betaald via de digitale beurs Alipay. Klanten kunnen bij HeMa ook een kreeft kopen en een kok bestellen om daar thuis een maaltijd mee klaar te maken.