Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Economie

We kopen weer meer in winkels, vooral online

03 juni 2016 06:30 Aangepast: 31 juli 2017 07:30
Wanneer het bedrijf het project precies uitrolt is nog onduidelijk Beeld © iStock

De omzet van de detailhandel steeg in het eerste kwartaal met 1,6 procent. Vooral in de webinkels was het drukker. Fysieke winkels voor dameskleding en schoenen hebben het zwaar.

De economie trekt aan en dat merk je ook aan de winkelverkopen. Maar er is wel een duidelijk onderscheid tussen stenen winkels en webshops, blijkt uit cijfers van het CBS.

De omzet van supermarkten steeg met 3 procent en die van speciaalzaken met 2,3 procent, dat kwam deels doordat Pasen al in maart viel, terwijl er een dag extra was omdat 2016 een schrikkeljaar is.

Aantrekkende huizenmarkt

In de non-foodsector bleef de omzet niettemin gelijk. Doe-het-zelfzaken en woonwinkels profiteerden van de betere woningmarkt. Hun omzet steeg met respectievelijk 2,2 en 2,8 procent. Ook drogisterijen en  parfumerie- en cosmeticawinkels deden goede zaken met een omzetstijging van 3,3 procent.

Maar daar tegenover staat dat er flinke klappen vielen in de consumentenelektronica (-6,8 procent) en bij kleding en schoenen (-2,1 procent). Vooral winkels in dameskleding (-11,5 procent) en schoenen (-10,4 procent) hadden het zwaar. 

Online bloeit

De online omzet blijft onverminderd groeien. Hun omzet nam met maar liefst 22 procent toe. Vooral webwinkels (die alleen online te vinden zijn) doen het goed, hun omzet steeg met 29 procent. De online omzet van winkels die naast in de winkelstraat ook een vestiging op het internet hebben steeg met 15 procent.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore