Ga naar de inhoud
Economie

Delta en China Eastern nemen belang in Air France-KLM

De Boeing 787 Dreamliner van KLM voorafgaand aan de eerste vlucht vanaf Schiphol. Beeld © ANP

Een dag voor de presentatie van de halfjaarcijfers gaat Air-France-KLM een joint venture aan met het Amerikaanse Delta Airlines en het Britse Virgin Atlantic. Tegelijkertijd versterkt de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij haar partnership met China Eastern.

Dat heeft Air France-KLM donderdag nabeurs bekendgemaakt. Met de deal wil de luchtvaartcombinatie zich nauwer verbinden aan de partners. Ook denkt Air France-KLM zich te kunnen positioneren als 'dé Europese pilaar' van het wereldwijde luchtvaartnetwerk.

Voor 751 miljoen euro nemen Skyteam-partners Delta en China Eastern tien procent van de aandelen Air France-KLM over. De Amerikanen en Chinezen betalen 10 euro per aandeel. Dat is fors minder dan de 12 euro die het aandeel nu noteert, maar veertig procent meer dan de gemiddelde waarde van het afgelopen jaar.

Richard Branson

Zelf neemt Air France-KLM voor 247 miljoen euro een belang van 31 procent in Virgin Atlantic. Daarmee wordt het Frans-Nederlandse bedrijf direct de een na grootste aandeelhouder van de luchtvaartmaatschappij die de Britse ondernemer Richard Branson in 1984 oprichtte. Delta heeft 49 procent van de aandelen in bezit, de excentrieke Branson houdt de rest.

Bestuursvoorzitter Jean-Marc Janaillac van Air-France-KLM noemt de samenwerking met Delta en Virgin 'ongekend'. "Dit partnership geeft Air France-KLM een leiderschapspositie in de wereldwijde luchtvaart. Op het gebied van verkeer worden we het nummer één bondgenootschap tussen Europa en de Verenigde Staten."

Grootste vliegmarkt

ING-analist Quirijn Mulder, die Air France-KLM al jaren op de voet volgt, denkt dat beide deals de Frans-Nederlandse maatschappij geen windeieren zullen leggen. "Hiermee kan Air France-KLM nu ook vanuit Engeland de trans-Atlantische markt bedienen. Ga er maar vanuit dat ze straks een kwart van alle trans-Atlantische vluchten voor hun rekening nemen."

Aan de andere kant versterkt de overeenkomst met de een na grootste Chinese luchtvaartmaatschappij de positie van Air France-KLM in groeimarkt Azië, zegt Mulder. Alleen al in China nam het aantal reizigers vorig jaar met twaalf procent toe, blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA. In 2024 zal het land de VS overnemen als grootste vliegmarkt.

Dit is een artikel van