Verkoopcijfers, voorraadgegevens en klantenbestanden: ondernemers kunnen veel meer met de data die zij nu al hebben. Om met al die gegevens succesvoller te ondernemen, is samenwerken met anderen belangrijk, zegt hoogleraar Applied Data Science Jakob de Vlieg.
Op de Den Bosch Dataweek zocht RTL Z uit hoe ondernemers leren van andere bedrijven die dat al succesvol doen.
Het is namelijk een misvatting dat leren aan de hand van data alleen is voorbehouden aan grote bedrijven, zegt Martin Houben, een van initiatiefnemers van de Den Bosch Dataweek.
Daarom willen de organisatie anderen inspireren, om ook met data aan de slag te gaan.
Ingewikkeld
Er is ook een keerzijde. Want omdat data soms zo gecompliceerd kunnen zijn, is samenwerken met kennisinstellingen en kleine en grote ondernemers belangrijk.
"Juist ondernemers hebben de juiste ideeën. Maar ze hebben vaak geen toegang tot data en technologie. Dat is een probleem dat zij samen, ook met kennisinstellingen, kunnen aanpakken", zegt hoogleraar Jakob de Vlieg van de TU Eindhoven.