Archief

Ondernemen in China: 'Vertrouw niemand op het eerste gezicht'

24 april 2017 10:51 Aangepast: 24 september 2019 11:15

Dat ondernemen in China niet zonder slag of stoot gaat, weet Sylvia Krens van tassenmerk Hi-di-hi. Ze besloot in 2009 haar productie in China uit te besteden, maar maakte de nodige problemen mee. "Jan en alleman werd achter de naaimachine gezet. Zelfs loodgieters en timmermannen."

"China is me een beetje overkomen", begint Sylvia Krens. Ze begon in 2006 met een eigen tassenbedrijf Hi-di-hi: ongewone, maar ook betaalbare tassen.

Ze begon met testen bij haar zoon en diens klasgenootjes: waren ze wel hip genoeg? Thuis zette ze ze in elkaar. "Zo’n tien per dag. Later met twee thuiswerkers erbij werden er dat iets meer."

Duizend tassen? Teveel

Drie jaar na de start dwong een order van 1000 stuks - die in één keer geleverd moest worden - haar om op zoek te gaan naar productie in het buitenland. Dat dat China werd lijkt logisch, maar was vooral toeval. "Ik kwam een producent tegen op een beurs, die bood me de kans. Het had ook Thailand of Oost-Europa kunnen zijn."

Dat werd een tegenvaller: de producent in China leverde slechte kwaliteit. "Jan en alleman schoof in de fabriek achter de naaimachine. Er zaten loodgieters en timmermannen die geen werk hadden, tassen te maken. Of het tot tevredenheid van de opdrachtgever was, maakte de mensen daar niets uit."

Volgens Krens is dat een cultuurkwestie: "Ze maken het goedkoop, en als het van slechte kwaliteit is, denken ze dat je snel weer terug komt voor een nieuwe order ter vervanging van de kapotte tassen. Daar denken wij toch anders over."

Vertrouwen

Krens ging in zee met een andere producent, maar ook dat was niet tot tevredenheid, ondanks de Nederlands-Zweedse eigenaar. Toen kwam ze de Nederlander Jeroen Herms tegen. Die ging naar China emigreren, en kende er - mede vanwege zijn Chinese vrouw - goed de weg. Hij heeft er een eigen fabriek en produceert inmiddels 150.000 tassen per jaar voor Krens.

Voor ondernemers die ook naar China willen om te produceren heeft Krens een aantal tips. "Zorg dat je er vaak genoeg bent, dat je iemand leert kennen die je kunt vertrouwen, maak goede contracten en vertrouw niemand op het eerste gezicht. En zoek een zakenpartner nooit op eigen houtje. Leun op de expertise van bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel of je branchevereniging."

Lees ook:

Week van Internationaal Zakendoen

Van de handelsmissie in China tot de Hannover Messe, als het om handel gaat loopt ons land altijd voorop. Dat laten we zien in de Week van Internationaal Zakendoen, vanaf 24 april bij RTL Z, in samenwerking met Rabobank.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van