Archief

Auto van de toekomst is gemaakt van planten en rijdt op mierenzuur

27 april 2017 14:12 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
Niet alleen internationale aandacht, ook minister Henk Kamp nam een kijkje bij Team FAST.

Studenten van de TU Eindhoven weten het zeker. De auto van de toekomst is gemaakt van planten en gebruikt mierenzuur als brandstof. Vol trots presenteerden ze hun uitvindingen aan de wereld op de Hannover Messe.

Daar stonden de jongens en meisjes van Team FAST en Lina opeens op een van 's wereld grootste industriebeurzen. Tussen de grote Duitse jongens van BMW, Mercedes en Audi.

Het studententeam werkt aan de brandstof mierenzuur, een soort vloeibare vorm van waterstofgas (geen water). Het andere team bouwt een auto van vlas. En dat trok een hoop internationale aandacht.

Thumbnail

Dit radiografisch bestuurbaar autootje loopt al op mierenzuur. (Beeld: RTL Z)

Internationaal zakendoen: onderdelen en tuktuks

Maar met alleen bekijks krijgen ze hun ambitie niet gerealiseerd. Er moet handel worden gedreven. En daar is de Hannover Messe ideaal voor, volgens Max Aerts, teammanager van Team FAST.

"We lopen hier een rondje en vinden zo partners waarmee we verder kunnen ontwikkelen", legt hij uit. En met partners bedoelt hij vooral leveranciers van onderdelen. "Onderdelen die wij nodig hebben vind je niet op Bol.com. Maar op zo'n beurs als deze is alles verzameld."

Lopend over de beurs valt de grote aanwezigheid van Aziatische zakenmensen op. En uit die hoek is er vergaande interesse voor mierenzuur en de motor die op de brandstof draait. Aerts: "We hebben twintig tuktuks verkocht aan India. Die gaan op mierenzuur rijden. Daar zijn we heel trots op."

Vrachtwagens, bussen en schepen

Het lijkt erop dat de automobielindustrie heeft gekozen voor de elektrische auto als auto van de toekomst. Waarom dan toch een brandstof als mierenzuur ontwikkelen? "Omdat voor sommige voertuigen accu's niet werken", legt Aerts uit. Zware voertuigen als trucks, bussen en zelfs grote schepen hebben zo veel accu's nodig, dat ze onnodig zwaar worden.

Om dan toch CO2-vrij te rijden, is mierenzuur dat op de markt wordt gebracht onder de merknaam Hydrozine, een oplossing. Omdat het vloeibaar is, kan het gemakkelijk en veilig getankt worden. Dat is volgens de studenten het grote voordeel ten opzichte van waterstofgas.

Thumbnail

Dit proefmodel laat zien hoe het mierenzuur wordt omgezet in elektriciteit, waardoor de auto wordt aangedreven. (Beeld: RTL Z)

In eigen land is de Eindhovense bussenbouwer VDL geïnteresseerd. Samen met Team FAST wordt een grote stadsbus op mierenzuur gebouwd. Die wordt het komende kwartaal gepresenteerd, waarna die de weg op kan.

Maar gaan we hun brandstof straks ook in normale auto's zien? Dat zou goed kunnen, denkt Aerts. "Voor kleine afstanden in de stad is een accu voldoende. Dat in combinatie met een range extender op mierenzuur voor lange afstanden zou de ideale situatie zijn."

Een auto gemaakt van planten

Maar met alleen een schone motor en brandstoftank heb je natuurlijk weinig aan een auto. Hoe krijg je een chassis en carrosserie ook groener? Door plantaardige materialen te gebruiken, denken de studenten die bouwen aan de auto Lina.

De belangrijkste grondstof is vlas. Geen glasvezel, maar vlasvezel dus. Een lokale plant, volgens de studenten, want bijna alle vlas ter wereld komt uit het gebied tussen het zuiden van Nederland en het noorden van Frankrijk. Voor het chassis wordt verder een bioplastic geproduceerd, bestaande uit 100 procent suikerbiet.

"Het produceren van aluminium uit staal kost vijf tot zes keer meer energie. Vlas is licht, sterk en duurzaam. We winnen hiermee allemaal", vertelt teammanager Quinten Oostvogel.

Tekst gaat verder onder foto's.

Thumbnail

Van vlas...

Thumbnail

naar autodeur...

Thumbnail

tot volledig chassis van vlas en suikerbiet. (Beelden: RTL Z)

Met 130 km/u de vangrail in

Toch klinkt het misschien wat onveilig, een auto gemaakt van vlas en suikerbiet. Met 130 kilometer per uur de vangrail in is natuurlijk nooit een goed idee, maar Oostvogel geeft toe dat het materiaal aan de buitenkant dat ook niet kan hebben, al kan het chassis volgens hem wel veel klappen kan opvangen.

Lina, zoals de auto heet, wordt nu ontwikkeld. Pas als die er is, kan er onderzoek worden gedaan naar bijvoorbeeld de kreukelzone. Maar dat de duurzame techniek veilig is, blijkt wel uit het feit dat de RDW het goedgekeurd heeft. "We zijn er klaar voor om dit op grote schaal te gebruiken."

Belang van een beurs

De 22 studenten die werken aan Lina zijn op de Hannover Messe om mensen te laten zien wat er mogelijk is op het gebied van biocomposieten, zo legt Oostvogel uit. Op zo'n internationale beurs proberen ze nieuwe contacten te leggen.

En dat gaat naar eigen zeggen heel aardig: "Bedrijven zijn hier veel makkelijker aanspreekbaar. Dat is voor studenten normaal vaak lastig. En we kijken hier als ingenieurs in opleiding ook onze ogen uit."

Bekijk hier een uitgebreid interview met de beide studententeams:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van