We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

09 augustus 2017 11:19

AholdDelhaize niet bang voor Amazon: 'Supermarkten blijven'

AholdDelhaize-topman Dick Boer denkt dat hij in de supermarkten veel waarde kan toevoegen voor klanten. Bedrijven als Amazon veranderen misschien de sector, maar Ahold kan daar wel wat tegenover stellen, zegt hij tegen RTL Z.

Boer zegt hij dat supermarkten duidelijk verschillen van winkels waarin andere producten dan levensmiddelen worden verkocht. Zo kun jij bij 'food' elke dag weer 'beleving' toevoegen zegt hij, onder meer door producten te laten proeven.

Hij denkt dan ook dat supermarkten gewoon blijven bestaan. Wel moeten ze volgens Boer nog meer gericht worden op ervaring, op vernieuwing, leuke dingen zien, en als een ontmoetingsplaats voor klanten. "Dat is in Amerika zo en ook in Nederland."

Toch blijft AholdDelhaize ook inzetten op online-verkopen. Boer denkt dit jaar 3 miljard euro om te zetten.

Meer synergievoordelen

Door de overname van Delhaize denkt Boer duidelijk sterker te staan. Samen besparen de Hollanders en de Belgen 250 miljoen euro meer dan gedacht.

Met name in de Verenigde Staten, waar het bedrijf 60 procent van zijn omzet vandaan haalt, lukt het om betere prijzen te onderhandelen met leveranciers. "Dat zijn bijvoorbeeld de plastic zakken die we gebruiken in de winkels, dat soort dingen."

Inkoopprijzen

Leveranciers vragen vaak aan de ene afnemer iets meer dan aan de andere. Die prijsverschillen worden duidelijk bij een overname, zegt Boer. Het zijn naar zijn mening ook oneigenlijke verschillen, die je niet hoort te hebben. Die worden er bij de onderhandelingen uitgehaald.

Verder kun je als je groter bent ook efficiënter zijn en dat leidt tot lagere kosten, aldus Boer.

Fraai tweede kwartaal

AholdDelhaize heeft een mooi tweede kwartaal achter de rug. Nu telde het overgenomen Delhaize het hele kwartaal mee, vorig jaar was dat maar een week. Als je doet alsof Delhaize ook vorig jaar al het hele kwartaal deel uitmaakte van het concern, dan steeg de omzet met 3,4 procent en het operationele resultaat met 16,1 procent.

Meer dan 60 procent van de omzet komt uit de VS en het is verheugend dat de prijzen die Ahold in de VS kan vragen niet meer daalden, maar iets stegen. Branchegenoot Kroger waarschuwde eerder voor lagere marges, maar voor Ahold lijkt dat mee te vallen. De marges stegen namelijk zelfs licht.

Ook Nederland, waar nog iets meer dan een vijfde van de omzet vandaan komt, steeg de omzet met ruim 5 procent en het operationele resultaat zelfs met meer dan 8 procent.

Topnieuws