We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

Columns
20 maart 2017 17:36

Goudgerande reisregeling

Siebe Sietsma over zijn werk als onderzoeksjournalist voor RTL Nieuws.

De ambtenaren en diplomaten van Buitenlandse Zaken staan niet voor niets bekend als de luxepaardjes van het ambtenarencorps. Ze stellen comfort tijdens hun wereldreizen bijzonder op prijs. Dus toen duidelijk werd dat er een nieuwe reisregeling zou komen, moesten ze aan het werk.

De noodzaak voor die nieuwe regeling was wel duidelijk. In de oude situatie verschilde de reisregeling per ministerie. Op een vlucht naar Curaçao mag een ambtenaar van Buitenlandse Zaken (BZ) business class bijvoorbeeld vliegen, terwijl een medewerker van Binnenlandse Zaken een ticket voor de economy class krijgt.

"Bij Buitenlandse Zaken reizen ze niet alleen veel, ze doen dat doorgaans ook in luxe"

Bij BZ hadden ze iets te verliezen. Ze reizen niet alleen veel, ze doen dat doorgaans ook in luxe. Intercontinentale vluchten mogen standaard in de business class. Het ministerie had de meest royale regeling van het Rijk. Bij Sociale Zaken en Binnenlandse Zaken werd bijvoorbeeld amper tot niet business class gevlogen. De diplomaten van BZ waren daarom bang dat het gelijktrekken van de regelingen zou leiden tot een regeling die voor hen soberder zou uitpakken.

De top van het departement startte een diplomatiek offensief. Inzet was dat de regeling van BZ niet zou worden beperkt tot het niveau van de andere departementen. Nee, de regeling van de andere departementen moesten verruimd worden tot het niveau van BuZa.

Bronnen van RTL Nieuws schatten de meerkosten voor het Rijk op tien miljoen euro per jaar. Maar gek genoeg is de financiële impact van de nieuwe regeling formeel niet bekend. Het ligt voor de hand dat die extra geld kost. Om de scherpe randjes eraf te slijpen stond BZ slim een lichte versobering toe. De norm voor businessclass vluchten werd iets verhoogd: de vereiste minimale vluchtduur ging omhoog van vijf uur naar zes uur.

Leuk voor de bühne, maar het verandert praktisch niets. Van de tien meest bezochte intercontinentale bestemmingen voor Rijksambtenaren (waaronder Curaçao, Washington en Bonaire) is er niet eentje waarop de versobering van invloed is.

"De ambtelijke top van Buitenlandse Zaken wist dat er kans was op negatieve publiciteit. Dat nemen ze voor lief"

Dat RTL Nieuws nu aandacht besteedt aan de luxe regeling is misschien vervelend. Maar niet meer dan dat, volgens één van onze bronnen. "De ambtelijke top van de departementen wist dat er kans was op negatieve publiciteit. Dat nemen ze voor lief." Een comfortabele reisregeling mag wat kosten.

 

Tips? Mail verslaggever Siebe Sietsma