Siebe Sietsma

896 dagen verder

09 maart 2016 17:30

Hoeveel wegpiraten worden wel geflitst, maar krijgen nooit een boete omdat ze met een buitenlands kentekens rijden? Het begon met die ene vraag, op 22 september 2013. 

We zijn nu 896 dagen verder. Er is veel werk verzet op het ministerie van Veiligheid en Justitie, ook om me bij de informatie weg te houden. Behalve een voorlichter hebben zeker vijf juristen aan ons verzoek gewerkt. En een beleidsdirecteur. En uiteindelijk ook de minister, die naar verluidt persoonlijk de WOB-brieven van zijn departement naleest en corrigeert.

"Bij het CJIB heeft een groepje ambtenaren het archief doorgespit. Het echte zoekwerk is daar gedaan."

Bij het CJIB in Leeuwarden heeft een groepje ambtenaren afgelopen maanden het archief doorgespit. De algemeen directeur en een voorlichter houden zich sinds medio 2015 met de kwestie bezig. Het echte zoekwerk is uiteindelijk daar gedaan. 

Verder hebben van de Nationale Politie twee juristen en een ICT-medewerker zich over het verzoek gebogen. En een onafhankelijke bezwaarcommissie heeft langdurig gewerkt aan een advies aan de korpsleiding. Daarin wordt RTL in het gelijk gesteld. De gloednieuwe politiechef Akerboom moet voor het politiedeel van de informatie nog een besluit nemen.

"Als het ministerie op ons eerste verzoek meteen correct had gereageerd, had dat veel geld en tijd gescheeld."

Ikzelf heb twee zittingen bij de bestuursrechter achter de rug. Ik heb er zeker 1500 kilometer voor gereden (meestal niet te hard) naar onder meer Den Haag, Utrecht, Leeuwarden, Baarn en de provincie Noord-Brabant. Samen met onze jurist Roger stak ik er meer dan een maand werk in. Er zijn tientallen Kamervragen gesteld door vier Kamerleden van VVD en CDA; over de buitenlandse wegpiraten en ook over de omgang van het ministerie met RTL Nieuws. Op mijn verzoek hebben meegedacht ICT-specialist Swier Jan Miedema, de hoogleraren Wim Voermans (staatsrecht) en Henny Sackers (strafrecht) en ook anderen, die dat op basis van anonimiteit deden.

Als het ministerie op ons eerste verzoek meteen correct had gereageerd, had dat veel geld en tijd gescheeld.

Tot zover de kosten. Wat leverde het op?

RTL Nieuws berichtte online en op televisie verschillende keren over de beetjes informatie die we wél kregen. Zo heeft de minister na ons verzoek voor het eerst erkend dat er een groep is die systematisch wordt ontzien bij verkeerscontroles. Inmiddels weten we ook dat de foto’s niet eens worden bewaard, maar vaak ongezien worden gewist.

"Poolse chauffeurs krijgen nu ook boetes thuis."

Van verschillende kanten hoor ik dat het ministerie de turbo heeft gezet op het uitbreiden van de groep landen waar boetes naartoe gestuurd kunnen worden. Daarom krijgen Poolse chauffeurs inmiddels ook boetes thuis. Politiek staat het onderwerp nu ook stevig op de agenda, na vragen van de Kamerfracties van CDA en VVD. 

Uiteindelijk, vorige week, draaide het ministerie bij. In Leeuwarden, bij het CJIB, kreeg ik belangrijke delen van de informatie die ik gevraagd had. Belangrijkste conclusie: 200.000 gefotografeerde overtredingen worden niet bestraft omdat de chauffeurs een auto met buitenlands kenteken reden. Dat scheelt de staatskas 12 miljoen euro op jaarbasis. 

Ernstiger, maar niet te meten, zijn de effecten voor de verkeersveiligheid. Een Roemeen of Brit die weet dat hij van de flitspalen niets te vrezen heeft, neemt nu eenmaal meer risico’s. Dat zal minister Van der Steur met me eens zijn. Want die flitspalen staan er voor de verkeersveiligheid, toch?

Siebe Sietsma