Yesim Candan

Pas op voor de ramadanpolitie

01 april 2022 05:56

Dit weekend begint de ramadan, de vastenperiode voor moslims wereldwijd. Als ik vertel dat ik vast, op mijn eigen manier (en dat is niet een hele maand lang), dan worden er grapjes over gemaakt. Dat mensen dit totaal niet van me hadden verwacht. Niet achter me 'hadden gezocht'. Of mensen vragen of ik het vervelend vind als ze voor mijn neus gaan zitten eten – waar ik overigens geen problemen mee heb. Als ik besluit een sapkuur te doen en bijna omval doordat ik alleen maar fruit- en groentesap drink, heeft niemand daar moeite mee, gek genoeg. Maar als je vast voor de ramadan, zijn dit soort reacties schering en inslag.

'Mag je niet drinken tijdens de ramadan?' is ook zo'n vraag die voortdurend wordt gesteld. Nee, je mag ook niet drinken, luidt daarop telkens het antwoord. En ook op de vervolgvraag ('Dat is toch hartstikke slecht voor je?') luidt het antwoord nee. Hoogleraar Maikel Peppelenbosch van het Erasmus MC deed twee jaar lang onderzoek naar de gezondheidseffecten van vasten. Zijn onderzoek maakte duidelijk dat er een verband is tussen de lever en een zogeheten butyraat-producerende bacterie, waardoor het levervet afneemt. En als het levervet afneemt, wordt de lever beter gezuiverd. Hierdoor kunnen mensen zich beter concentreren en hun bloedsuikerspiegel verbetert. Als je dit hoort, zou je bijna denken dat iedereen zou moeten vasten.

"De ramadanpolitie scheldt mensen uit die het in hun hoofd halen iets te delen op sociale media tijdens de vastenmaand."

Vasten is niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor de geest. Tijdens de ramadan leg je de focus veel meer bij jezelf en je eigen spiritualiteit. Bij dat moment van bezinning wil ik even stilstaan.

Naast alle stigmatiserende opmerkingen van Nederlanders over het vasten op zich komt in deze periode ook veel kritiek uit biculturele kringen. Er zijn namelijk mensen die het nodig vinden om over anderen te oordelen als ze tijdens de ramadan foto's delen. Foto's die gezelligheid uitstralen, van mensen die samen zitten te eten en drinken, al dan niet tijdens de iftarmaaltijd. Ik noem die mensen de ramadanpolitie.

De ramadanpolitie scheldt mensen uit die het überhaupt in hun hoofd halen iets te delen op sociale media tijdens de vastenmaand. Waardoor mensen die het geloof minder praktiserend belijden, bang zijn om nog maar iets van hun leven te delen. Dan hoor ik om mij heen: zet maar niet op Facebook of Instagram. Sommige mensen reageren immers woest op anderen omdat zij zogenaamd weten hoe je 'zou moeten leven'.

"Voor mij is de vastenperiode gericht op spiritualiteit. Op zielsreiniging. Over anderen oordelen hoort daar niet bij."

Van biculturele ondernemers met biculturele klanten hoor ik dan ook nog: en dat is niet goed voor de zaken. Stel je voor dat je klanten daarom niet naar je toe komen? Niet naar de kapper met Turkse roots gaan omdat hij net een gezellige foto heeft gedeeld.

Voor mij is de hele vastenperiode juist gericht op spiritualiteit. Op zielsreiniging. Over anderen oordelen hoort daar niet bij. Mensen die seculier zijn én geloven, mogen op hun eigen manier hun geloof belijden. Religie is voor mij niet iets statisch. Mensen die tijdens de ramadan over anderen oordelen, zijn vooral hypocriet. De zonden die ze zelf buiten de ramadan begaan, laten ze daarbij voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Yesim lanceerde de term 'bicultureel' in de Nederlandse taal als alternatief voor 'allochtoon' en vindt een tweede cultuur een kracht en een meerwaarde voor het bedrijfsleven.