Yesim Candan

Hoofddoekje bij de politie: ja of nee?

08 oktober 2021 04:58

Onlangs gooide Martin Sitalsing, hoofdcommissaris en portefeuillehouder diversiteit bij de politie, weer eens de knuppel in het hoenderhok. Hij ziet de voordelen er wel van in als moslima-agentes gewoon een hoofddoekje kunnen dragen. Dit is dezelfde Martin Sitalsing die zich na de dood van George Floyd knielend in zijn tuin liet fotograferen als steunbetuiging aan de vermoorde Amerikaan. Deze man deinst nergens voor terug. Betekent dit dat er toch iets gaat veranderen als het gaat om het dragen van een hoofddoekje bij de politie?

In 2017 leek daarover de knoop doorgehakt: bij een uniform hoort geen hoofddoek. Dat zou niet passen bij de neutraliteit van een politieagent. Ook in Frankrijk is er een duidelijke scheiding tussen kerk en staat. Daar geldt: mensen die de staat vertegenwoordigen, mogen geen religieuze symbolen dragen. Dus geen keppeltjes of kruizen, en ook geen hoofddoeken.

"Biculturele jongeren hebben het gevoel dat ze bovenmatig vaak door de politie in de gaten worden gehouden vanwege hun achtergrond, hun kleur."

Zet dit tegenover een stad als Londen, waar een agente met een hoofddoek in het straatbeeld iets doodgewoons is. Al in 2006 ontwikkelde het Verenigd Koninkrijk een politie-uniform met hoofddoek. Schotland deed dit in 2016. In Turkije mogen vrouwelijke agenten sinds 2016 een hoofddoekje dragen. Kemal Atatürk, de grondlegger van de seculiere staat, had dit destijds verboden. Maar president Erdogan gaf aan het raar te vinden een groot deel van de bevolking uit te sluiten van politiewerk. Vrouwen met een hoofddoek zouden dan niet kunnen solliciteren voor een baan als agent.

Een ander aandachtspunt is dat biculturele jongeren in Nederland het gevoel hebben dat ze bovenmatig vaak door de politie in de gaten worden gehouden vanwege hun achtergrond, hun kleur. Etnische profilering is een feit bij overheidsinstanties, zeker bij de politie. Een moeder vertelde aan mij dat haar zoon met drie vrienden als tiener snoep had gestolen. Drie keer raden wie mee mocht naar het politiebureau: niet de drie hoogblonde vrienden, maar haar biculturele zoon. Op het politiebureau vroeg de moeder waar de andere jongens waren.

"Het gaat om het beeld dat mensen op straat zien. Dat ze zich hierin herkennen en zich daardoor veilig voelen."

Omgekeerd heeft dit zijn uitwerking op de politie. Die moet namelijk een afspiegeling zijn van de samenleving, zodat je geen bevooroordeelde aanhoudingen krijgt. In Nederland werken nu moslima's met hoofddoek áchter de schermen. Terwijl ons land toch een behoorlijk multiculturele samenleving is. Zeker in de vier grootste steden, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

Soms moet je zaken pushen omdat ze een groter maatschappelijk belang hebben. Het gaat om het beeld dat mensen op straat zien. Dat ze zich hierin herkennen en zich daardoor veilig voelen. Neutraliteit is een abstract begrip. Agenten die aan etnische profilering doen, zijn ook niet neutraal. Het zou best kunnen dat door de invoering van een hoofddoek bij de politie de etnische profilering afneemt. Wat gaat Martin Sitalsing doen? Zijn wij een Londen of een Parijs?

Yesim lanceerde de term 'bicultureel' in de Nederlandse taal als alternatief voor 'allochtoon' en vindt een tweede cultuur een kracht en een meerwaarde voor het bedrijfsleven.