Jeroen Akkermans

Spookschip

19 april 2021 05:57

Het schijnt dat politiek in Duitsland saai is. Goed, we teren op de handel met de buren, we gaan er vrolijk op vakantie en het land ligt lekker bij ons om de hoek, maar kom niet met Duitse politiek, zelfs niet in het verkiezingsjaar. De gedachte alleen al, zou zorgen voor een dip tussen de clickbaits. Jammer, want er is genoeg over te vertellen. Een alternatief verhaaltje dan maar.

Ik ben snel zeeziek. Op zee hang ik over de reling of de toiletpot. Zelfs een zeiltochtje op de plas is aan mij niet besteed, tenzij het schip voor anker ligt. Vraag aan mij dus niet wat je moet doen als het schip aanstuurt op een storm en de kapitein het voor gezien houdt. Aan mij heb je niets op het water. Ik spring liefst overboord.

Corruptie verziekt de sfeer, er waart een gemeen virus rond, de verouderde schepen maken water, er is storm op komst en de ervaren kapitein houdt het binnenkort voor gezien.

Ik vind het gevecht met het water wel spannend, kan er eindeloos naar turen. Bij onze oosterburen zijn de grootste schepen in handen van de christenen. De vloot is een toonbeeld van stabiliteit, dat gerespecteerd wordt in de internationale wateren. Kapitein Merkel moet niets hebben van de moderne techniek. Haar schip zweert bij de dieselmotor. Recht zo die gaat!

Maar na zestien jaar is de vloot in de problemen gekomen. Corruptie verziekt de sfeer, er waart een gemeen virus rond, de verouderde schepen maken water, er is storm op komst en de ervaren kapitein houdt het binnenkort voor gezien. Tot overmaat van ramp zijn er voor het eerst in de geschiedenis groene piraten in de buurt van de vloot gesignaleerd. De bemanning roert zich. De eerste stuurvrouw, die het commando had willen overnemen, is al overboord gesmeten. Er dreigt muiterij.

Wie van de twee gaat de komende jaren de koers in Duitsland bepalen? De machtsstrijd is in volle gang.

Twee stuurlui proberen de leiding in handen te krijgen. Markus Söder, 54, komt van het zusterschip uit Beieren. Armin Laschet, 60, is groot geworden op het moederschip. In leidinggevende ervaring doen ze weinig voor elkaar onder, ze zijn beiden godvrezend, de één is nog ambitieuzer dan de ander en de mannen zijn te porren voor bier en een verkleedpartij tijdens carnaval. Maar daarmee houdt de overeenkomst wel zo´n beetje op.  

Wie van de twee gaat de komende jaren de koers in Duitsland bepalen? De machtsstrijd is in volle gang. Discipline en regels zijn aan boord met hoofdletters geschreven maar uitgerekend voor de interne machtsovername is niets vastgelegd. Traditie wil dat de hoogste post met een handjeklap in het vooronder geregeld wordt. De laatste keer dat de positie op de christelijke vloot vacant was, dacht de leider van het Beierse zusterschip de macht te grijpen tijdens een informeel ontbijt op een idyllisch plekje in het zonnige Beierse land. Maar hij verslikte zich en de huidige kapitein zag haar kans schoon. De rest is geschiedenis. Merkel heeft bijna 16 jaar over de vloot en het vasteland geregeerd.

Markus Söder (links) en Armin Laschet (rechts). Markus Söder (links) en Armin Laschet (rechts).

De actuele machtsstrijd heeft de twee schepen, die altijd samen optrekken, op ramkoers gebracht. Aanvankelijk hebben de concurrenten louter lovende woorden voor elkaar, inmiddels slaan ze elkaar de tent uit. De bemanningen van beide schepen kiezen voorlopig partij voor hun eigen kapitein. Salvo's vliegen over en weer. Je hoort nog eens wat op zee. Egotripper, machtswellusteling, slapjanus, verrader, Poetin-vriend, coronacrisis-verzaker, opportunist. Een aanbeveling voor een geboren leider die vertrouwen wekt, klinkt anders.

De voormalige misdienaar Armin Laschet profileert zich als een echte teamspeler. De belangrijkste stuurlui hebben zich achter hem geschaard. Normaal gesproken is dit machtsvertoon voldoende om de overwinningsvlag te hijsen. Daar leek ook de man uit Beieren zich aanvankelijk in te kunnen vinden. Maar in plaats van een gelopen race voor Laschet zet Söder de tegenaanval in. De ex-journalist die liever geen verstekelingen aan boord neemt en het buitenland als een ver-van-mijn-bed-show ziet, staat te boek als streng-conservatief. Hij oogst veel applaus van de bemanning en de achterban. Hij leidt in de peilingen. Maar de wens van het volk kan grillig zijn als het weer en een populaire leider is niet automatisch ook een goede kapitein.  

Na maanden van stijgende afkeer neemt de steun van het Duitse volk voor de stuurloze, lekke vloot onverwacht weer toe.

Met het aangaan van de interne machtsstrijd heeft Söder de eenheid aan flarden geschoten. De vloot maakt water. De zee is woest, de schepen liggen uit koers, de klippen dreigen. Een lekgeslagen boeg laat zich niet snel lijmen, wie de nieuwe kapitein ook wordt. Maar nu komt het.

Na maanden van stijgende afkeer neemt de steun van het Duitse volk voor de stuurloze, lekke vloot onverwacht weer toe. In tijden van nood leer je de volksaard kennen. Er mag van alles aan mankeren, maar de meeste Duitsers schijnen toch te vertrouwen op het oude, verdwaalde en in nood geraakte spookschip.

De kans is groot dat Markus Söder uiteindelijk in de stuurhut plaatsneemt. De bemanning verwacht van hem een koerswijziging over stuurboord. Ik volg in het kielzog van de vloot, hangend over de reling.

Saai is het niet.