Sandra Korstjens

Hamburgerkunst

12 maart 2020 05:53

Michael Jackson was fan, net als zangeres Shakira en acteur Leonardo DiCaprio. Onder meer oud-president Obama, de paus en prins Charles kregen een portret van hem. Zijn werk werd zowel bij de Olympische Spelen, het WK voetbal en de Super Bowl gebruikt. En hij verdient jaarlijks miljoenen dollars. Je zou zeggen dat je het als kunstenaar dan goed hebt gedaan. 

Braziliaan Romero Britto begon ooit als straatverkoper in Miami en is intussen uitgegroeid tot een wereldberoemd artiest. Maar volgens critici zou Britto zich helemaal geen kunstenaar mogen noemen.

Volgens Britto's eigen schatting maakte hij al een paar duizend schilderijen. Die er overigens al jaren ongeveer hetzelfde uit zien.

Zijn schilderijen en beelden zijn een explosie van kleur. Vrolijk, vol met hartjes, poesjes, hondjes, drukke prints en glitter. Het publiek houdt er blijkbaar van, want zijn werken gaan als warme broodjes over de toonbank. In zulke grote hoeveelheden dat critici zijn werk vergelijken met fastfood. Volgens Britto's eigen schatting maakte hij al een paar duizend schilderijen. Die er overigens al jaren ongeveer hetzelfde uit zien. 'Never change a winning team', lijkt zijn gedachte. En als je geld wilt verdienen, is dat natuurlijk een prima idee. Maar wat heeft het nog met kunst te maken?

Het idee dat hij geen echte kunstenaar zou zijn, heeft dan ook onder meer te maken met het feit dat Britto vooral een goede zakenman is. Hij heeft door de jaren heen een indrukwekkende lijst opgebouwd van lucratieve samenwerkingen met grote merken. Zo werd hij in de jaren tachtig bekend doordat hij het label van Absolut Vodka ontwierp. Daarna volgden Disney, Havaianas, Samsonite, Coca-Cola, Audi en nog vele anderen. Het maakt eigenlijk niet uit wat het is, zolang het maar een product is waar je een print op kunt zetten. Dan heeft Britto waarschijnlijk met ze samengewerkt. 

Britto lapt de 'regels' van het wereldje namelijk graag aan zijn laars en gaat vooral zijn eigen gang.

De kunstwereld moet intussen weinig van hem hebben. Britto lapt de 'regels' van het wereldje namelijk graag aan zijn laars en gaat vooral zijn eigen gang. De kritiek dat hij geen echte kunst zou maken, lijkt hem weinig te kunnen schelen. Sterker nog, volgens de Braziliaan verkoopt hij alleen maar meer als er slecht over hem en zijn werk wordt gepraat. Slechte reclame is blijkbaar ook reclame. Bovendien zei hij in een interview: 'Ik wil niet dat mijn kunst alleen bewonderd wordt door de elite van deze wereld.'

Ondanks alle kritiek gaat Britto dan ook vrolijk verder. Want hij heeft meer dan genoeg invloedrijke vrienden over. De laatste in de lange rij beroemdheden die door hem geschilderd zijn is de Braziliaanse president Bolsonaro. Die kwam het werk afgelopen week persoonlijk ophalen in Miami. En mocht daarbij zelf meteen beginnen om het portret van zijn echtgenote Michelle in te kleuren. 

Normaal gesproken schildert hij zelf alleen het eerste laagje verf op een kunstwerk.

Dat laatste is overigens niet zo gek als het lijkt. Want met Britto's hoge productie kan hij natuurlijk niet alles zelf doen. Normaal gesproken schildert hij zelf alleen het eerste laagje verf op een kunstwerk. Daarna worden er door assistenten net zo lang laagjes kleur toegevoegd totdat de Braziliaan tevreden is over het resultaat. Want of hij nu kunst maakt of niet, zakelijk is Britto zeker. En dus vooral ook efficiënt.