Susanne Uilenbroek

Leraren: helden of klagende softies?

22 januari 2020 05:58

"Leraren klagen veel, maar we moeten juist uitstralen hoe mooi ons vak is." Het betoog van basisschooldirecteur Arjan Verrips komt uit zijn tenen. Hij heeft RTL gemaild dat het tijd is voor een ander geluid. 

Het moet eens niet gaan over stakingen, hogere salarissen of het verlagen van de werkdruk, maar over het neerzetten van een ander beeld van leerkrachten. Niet als klagende softies, maar als helden die kinderen begeleiden op hun weg naar een mooie toekomst. 

"We willen bereiken dat havo-leerlingen een opleiding tot leraar serieus overwegen"

"Dat is een hele grote verantwoordelijkheid," zegt Verrips die een school in Zwartebroek leidt. Bij hem op school wordt volgende week niet gestaakt. "Het gaat bij ons helemaal niet over de salarissen. Wat er wel moet gebeuren: we moeten wezenlijk anders gaan denken over het onderwijs en het vak veel serieuzer nemen."

Een ander en ook stoerder beeld neerzetten van leraren. Dat idee hadden schoolbesturen in Den Haag ook. Vorige week lanceerden ze daarom een nieuwe campagne om leraren te werven. Plastic-soep-vreter Boyan Slat is de hoofdpersoon in een spotje waarin wordt onderstreept hoe belangrijk leerkrachten zijn in ieders ontwikkeling.

Het is een prachtige video die alleen in de regio Den Haag wordt gebruikt om leerkrachten te werven, maar die zeker niet zou misstaan in een landelijke campagne. "We willen bereiken dat havo-leerlingen een opleiding tot leraar serieus overwegen en daarom zetten we de impact die je als leraar hebt in de schijnwerpers", legt John Swildens uit. 

"We hebben niet voor niks met z’n allen zo hard gelachen om De Luizenmoeder."

Zowel Swildens als Verrips vinden dat het imago van het vak moet verbeteren als je meer leraren wilt werven. Ze zouden graag zien dat je bij het woord leraar denkt aan een hardwerkende hoogopgeleide professional die zich een leven lang blijft ontwikkelen. 

Volgens mij hebben ze daar zeker een punt.

We hebben niet voor niks met z’n allen zo hard gelachen om De Luizenmoeder. Juffen van middelbare leeftijd die murw waren geworden door steeds weer nieuwe onderwijstrends en zeurende ouders, de doorgeschoten overlegcultuur met ‘participizza’ en een incapabele directeur in spuuglelijke overhemden die het werk op school alleen maar moeilijker maakte. 

"Leraren zijn heldhaftig. Ze staan naast de leerling en zeggen: Ik ga met je mee, ik help je."

Het was allemaal allemaal erg herkenbaar, maar schetste zeker niet de gedroomde werkomgeving als je als 18-jarige net eindexamen hebt gedaan en een studie mag kiezen. "Het is een karikatuur", zegt Swildens over De Luizenmoeder. "Dat imago is niet terecht." En ook Verrips vindt dat het vak tekort wordt gedaan. 

"Leraren zijn heldhaftig. Ze staan naast de leerling en zeggen: Ik ga met je mee, ik help je. Ze bereiden leerlingen voor op de ingewikkelde maatschappij. Zij zorgen voor de basis. Het is een fantastisch mooi vak."

"Als je Eva in de gang tegenkomt, wil je dan zeggen dat we graag bij haar aan tafel komen zitten?"

Wordt het dan niet eens tijd voor een landelijke campagne om leraren te werven? Een beetje naar het voorbeeld van defensie waarin stoere mannen en vrouwen geschikt dan wel ongeschikt worden bevonden voor koelbloedige acties en verantwoordelijk werk.

Schooldirecteur Verrips uit Zwartebroek voelt daar wel iets voor: "We hebben overwogen om zelf zoiets te maken, maar dan wordt het toch al snel een beetje weeïg." In de tussentijd zou hij graag samen met collega’s bij een talkshow aanschuiven. "Als je Eva in de gang tegenkomt, wil je dan zeggen dat we graag bij haar aan tafel komen zitten om uit te leggen wat voor mooi vak we hebben?"