Susanne Uilenbroek

Het verlanglijstje van mijn dochter

27 november 2019 05:57

Shopkins, Num Noms, Polly Pocket, Hatchimals en L.O.L. Surprise: als je geen dochter, nichtje of kleindochter van tussen de 4 en 10 jaar hebt, weet je waarschijnlijk niet of dit Aziatische gerechten, nieuwe soorten wasmiddel of potentiële sinterklaascadeautjes zijn.

Heb je wel een meisje van die leeftijd in je omgeving, dan weet je niet alleen dat het hier om speelgoed gaat, maar houd je ook feilloos de kleine plastic speelfiguurtjes uit elkaar die eruitzien als levensmiddelen (Shopkins) of als bolletjes ijs (Num Noms). Voor volwassenen zijn het allemaal plastic poppetjes, maar als je 9 bent, bepaalt jouw voorkeur wie je bent.

"Na het uitpakken houd je een meisjespop met grote ogen, een lege bal en wat accessoires over en ben je meestal een tientje lichter."

Zo is mijn dochter een groot fan van L.O.L. Surprise. Het begon vier jaar geleden met roze ballen met daarin kleine vrouwtjes. Tijdens het uitpakken van de bal krijg je steeds een klein cadeautje, zoals bijvoorbeeld schoentjes of een rokje waarmee je het poppetje dat je als laatste uitpakt, kan aankleden.

Het idee is ontwikkeld door MGA Entertainment, een Amerikaanse speelgoedfabrikant die ook bekend is van het buitenspeelgoed Little Tikes en de Baby Born-poppen. Inmiddels wordt L.O.L. Surprise wereldwijd verkocht en zijn er allerlei producten van het merk te koop. Denk aan dekbedovertrekken, fietsen, snoepgoed en tijdelijke tatoeages.

Ik zie er zelf de lol niet zo van in. Na het uitpakken houd je een meisjespop met grote ogen, een lege bal en wat accessoires over en ben je meestal een tientje lichter. Als ik naar de speelgoedkist van mijn dochter kijk, reken ik liever niet uit voor welk bedrag er inmiddels aan poppetjes in ligt.

"En dan heb ik nog geluk, want het had een veel duurdere wens kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld het poppenhuis of de camper."

Daar komt bij dat ze bij MGA Entertainment slim zijn en steeds met nieuwe producten komen. Dit jaar staan bovenaan het verlanglijstje van mijn dochter de neon-gekleurde meubels die sinds kort te koop zijn. En dan heb ik nog geluk, want het had een veel duurdere wens kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld het poppenhuis of de camper.

"L.O.L. is geen rage", zegt marketing manager Marion Moons van MGA Entertainment Benelux. Ze vertelt dat het zo’n anderhalf jaar duurt voordat een nieuw L.O.L.-product op de markt komt en dat er uitgebreid trendonderzoek aan voorafgaat. "We kijken niet alleen naar wat kinderen op YouTube doen, maar ook naar bijvoorbeeld modetrends. En we testen hoe kinderen een nieuw product ontvangen en hoe ze ermee spelen."

"Het beestje was enthousiast en propte vliegensvlug het snoepje en het schoentje in zijn wangen."

Ik denk niet dat ze in Amerika kunnen raden hoe mijn dochter ermee speelt. Toen Sinterklaas aankwam, heeft ze namens onze hamster een L.O.L.-schoentje gezet. Zij heeft er vervolgens namens de Sint een hamstersnoepje in gedaan en is de volgende ochtend samen met de hamster gaan kijken wat voor cadeautje de Sint had achtergelaten. 

Het beestje was enthousiast en propte vliegensvlug het snoepje en het schoentje in zijn wangen. Pas een halve dag later durfde mijn dochter te vertellen wat er was gebeurd. Van het schoentje ontbreekt elk spoor. De hamster leeft nog.

Wat dat betreft is het een veilige keus om mijn dochter een setje speelgoedmeubels cadeau te doen voor sinterklaas. De kans dat de hamster die in zijn wangen propt, lijkt mij uiterst klein.