Susanne Uilenbroek

Een zinloze staking

06 november 2019 05:56

"Eerlijk gezegd hou ik gewoon niet van staken", zei juffrouw Els Huisman van groep 6 van basisschool De Regenboog uit Ridderkerk toen de verslaggever haar vroeg waarom zij niet meedoet aan de staking van vandaag. Ik kon haar wel zoenen toen ik dat in de uitzending van RTL Nieuws zag. Met alle demonstraties van de afgelopen tijd en de grote steun voor deze acties, leek het er op dat je niet mocht zeggen dat je niet in dit soort stakingen gelooft.

Staken is een drukmiddel. Het principe is dat je eerst met je werkgever onderhandelt over hetgeen jou en jouw collega’s niet aanstaat en dat je, als de onderhandeling op niks uitloopt, een staking kan inzetten om een oplossing af te dwingen. Staken is een recht dat is vastgelegd in het Europees Sociaal Handvest en door staken mag schade ontstaan voor de werkgever of de klanten en opdrachtgevers van de werkgever. 

Het is niet zo dat ze in Den Haag niet door hebben dat er een lerarentekort is.

Het idee is dus dat je jouw werkgever pijn mag doen om hem terug te krijgen aan de onderhandelingstafel. Ik vind dat geen fijn principe, maar bij grote misstanden kan het een kostbaar recht zijn. Bij problemen waarover iedereen het eens is dat er iets aan moet gebeuren, kun je je echter afvragen wat je ermee bereikt.

Het is niet zo dat ze in Den Haag niet door hebben dat er een lerarentekort is. De eigen prognoses van het ministerie zijn alarmerend genoeg. Alleen al in het basisonderwijs komen we volgend jaar waarschijnlijk 4000 FTE tekort. En al zou je alle salarissen van de leraren verdubbelen dan is dat probleem nog niet opgelost.

Wil je meer leraren dan moet je er meer opleiden.

Niemand wordt leraar vanwege het salaris, net als dat niemand verpleegkundige, politieagent of journalist wordt vanwege het geld. De basisschoolleraren hebben er vorig jaar gemiddeld 9,5% bijgekregen op hun loonstrookje. Toch zijn ze nog niet tevreden, want ze willen hetzelfde verdienen als collega’s die op middelbare scholen werken. Maar al verdienen die inderdaad meer, ook daar kampen ze met te weinig collega’s.

Wil je meer leraren dan moet je er meer opleiden. Maar de opleiding om een lesbevoegdheid te halen is intensief en leidt specifiek op tot leraar. In tijden waarin jongeren zolang mogelijk alle opties openhouden, is het daarmee een minder aantrekkelijke keus dan veel andere HBO-opleidingen. Ook voor zogenoemde zij-instromers is het opleidingstraject lang, ingewikkeld en kostbaar.

Elke leraar die ik spreek, klaagt erover dat door de wet op passend onderwijs de werkdruk enorm is toegenomen.

Ben je eenmaal leraar dan kom je voor een bomvolle klas te staan met kinderen die allerlei soorten problemen hebben. Elke leraar die ik spreek, klaagt erover dat door de wet op passend onderwijs de werkdruk enorm is toegenomen. Gingen kinderen met gedrags- of leerproblemen voorheen sneller naar het speciaal onderwijs, nu is het de plicht van de school om ze zolang mogelijk binnenboord te houden. En dat maakt het vak van leraar veel zwaarder.

Misschien is dat de reden dat er zoveel parttimers in het onderwijs werken of dat er vorig jaar bijna  5000 mensen met een lesbevoegdheid voor het basisonderwijs een WW-uitkering ontvingen. Stel je eens voor wat het voor het lerarentekort zou betekenen als je alle parttimers over zou kunnen halen fulltime aan de slag te gaan of wanneer alle mensen met een uitkering weer terug zouden keren voor de klas.

Ook de ouders klagen niet over de staking

Vraag die overblijft is, wie de leraren precies pijn doen met hun staking van vandaag. Niet de minister van wie ze extra geld willen en niet de regeringspartijen die al hebben aangegeven best te willen kijken naar welke investeringen het onderwijs op de lange termijn nodig heeft. Ook de ouders klagen niet over de staking: een meerderheid steunt de actie van de leraren.

Overbodig om hier aan toe te voegen is dat ook de kinderen geen last hebben van de actie. Mijn dochter mag vanochtend mee naar RTL en gaat daarna naar haar vader. Eens kijken welke verslaggever ik kan strikken om haar te helpen met haar rekenhuiswerk…