Jaap van Deurzen

Met André Rieu op het Vrijthof

21 juli 2019 06:13

Paukenslagen! Tromgeroffel! Trompetgetetter! Het moment is daar! We horen het zuigende geluid van twaalfduizend mensen die opstaan vanuit hun plastic tuinstoeltjes. De Maastrichter Messias is in aantocht! Welkom op het Vrijthof. Welkom in de wereld van André Rieu.

'Us Dré' dirigeert zijn bonte ploeg naar het podium in de replica van een Griekse tempel. De muzikale catharsis is nabij. Het gewatergolfde haarmatje van André wappert in de wind. Dit is de entree van een wereldster. De dames van het koor zijn gekleed in pastelkleurige prinsessenjurken, de heren dragen zwarte jacquets.

Vrouwlief Blond en ik hebben besloten kennis te maken met alle vormen van onze poldercultuur. Van klootschieten en de Elfstedentocht tot fierljeppen. We willen het allemaal meemaken.

"Stravinsky slaan we even over. We laven onze culturele dorst eerst in het muzikale pierenbad op het Vrijthof."

Op muzikaal vlak beginnen we rustig. Een uitvoering van Stravinsky's 'Vuurvogel' slaan we even over. We laven onze culturele dorst eerst in het muzikale pierenbad op het Vrijthof. Want natuurlijk gaat het hier om standaardhits uit de klassieke canon. Rieu heeft er hele volkstammen blij mee gemaakt.

"Ik speel voor de vrouw van de kruidenier. Dat is een hardwerkend mens, dat het heerlijk vindt om weg te dromen bij mijn muziek!! Ik geloof niet dat ik hier duizenden intellectuelen zal aantreffen", zegt André bescheiden in een interview. "Ik vind het leuk als een bezoeker me toevertrouwt dat hij nog nooit een viool van dichtbij heeft gezien." Kijk, dat zijn nog eens (h)eerlijke teksten.

De kruideniersvrouwen hebben er zin in. Sommigen zijn uitgedost in hun flamboyante galakledij uit 1952. Dondert niks, die kleding is allang weer in de mode. De geur van L'air d'étang hangt zwaar in de lucht.

"Thuis bij André draaide alles om muziek. Zijn moeder speelde piano, zijn vader was dirigent."

André Rieu (69) is de koorknaap die later pater wilde worden en nooit werd, maar wel gefascineerd raakte door de strijkstok. "We spelen hier twaalf keer op het Vrijthof en ik hoor dat jullie het meest muzikale publiek zijn!" jubelt Dré in drie talen. Lachen! Gekkie toch! "Muziek brengt mensen samen en verenigt!" filosofeert de lepe Limburger. De orkestleden lachen en die lach blijft in opdracht van de maestro de hele avond op de lippen gesoldeerd. We maken muziek, dus hebben we lol, is het credo.

"Volare! Oh oh!" Uit duizenden kelen klinkt het: "Cantare, oh oh oh oh!"

Thuis bij André draaide alles om muziek. Zijn moeder speelde piano, zijn vader was dirigent. André wilde schotten slopen tussen populaire en klassieke muziek. Niemand ter wereld slaagde daar beter in dan hij. Precies vijfentwintig jaar geleden gleed hij de hitparade binnen met zijn versie van 'The Second Waltz' van de Russische componist Dmitri Sjostakovitsj. Dat kunstje heeft niemand hem ooit meer nagedaan.

"De prinses zingt wonderschoon. Tranen biggelen over vele wangen tijdens de prachtige aria."

Het is tijd voor Limburgse leut: een muzikaal wedstrijdje tussen een carillonspeler en een virtuoos op een xylofoon. "Waar hangen je bellen dan?" vraagt Rieu met een knipoog aan de carillonspeler. Lachen!

De schitterende sopraan Donij van Doorn stapt het toneel op. De Tukkerse is gekleed in een rode Assepoesterjurk. Haar muiltje is haar mondje. De prinses zingt wonderschoon. Tranen biggelen over vele wangen tijdens de prachtige aria.

Door met Johann Strauss’ 'An der schönen blauen Donau' Inhaken maar. Dré wiegt ons van Wenen terug naar het Vrijthof met het Maastrichter volkslied: "Joa, diech höbs us aon ’t hart gelege Mestrech door alle iewe heen!"

Plots is het pandemonium op het podium. De maestro springt met zijn Stradivarius als een puber over de bühne en speelt een vertolking van Little Richards rockklassieker 'Tutti Frutti' De koormeiden gooien hun suikerspinkapsels los en rocken als de wilde meiden die ze ooit waren.

Na drie uur is de gelikte show voorbij. André zwaait het publiek uit met zijn strijkstok. Ik heb zelden zo'n succesvolle strijkstok gezien.