Susanne Uilenbroek

Gek van alle berichtenapps

05 juni 2019 05:59

Met mijn ouders app ik, mijn vriend stuurt mij een berichtje via Facebook, een collega slackt mij, een oud-collega benadert mij via LinkedIn, via Twitter krijg ik een nieuwstip en via Instagram een leuk berichtje van een vriendin. De muziekleraar van mijn dochter mailt mij. Mijn chef mailt mij ook, maar op mijn RTL e-mailadres. En de BSO stuurt berichtjes via een speciaal ouderportaal. Godzijdank gebruikt bijna niemand meer sms.

Op het werk krijg ik op zoveel verschillende manieren informatie dat ik ’s ochtends eerst alle systemen open moet zetten en periodiek een rondje lang alle applicaties moet maken, omdat ik anders dingen over het hoofd zie. "Ja maar, ik had je gemaild", zei een collega een beetje geërgerd toen ik onlangs vergeten was iets voor haar te doen. Mijn enige verweer was dat ik de optimale werkwijze met al die verschillende communicatievormen nog niet heb gevonden.

Het duizelt mij regelmatig en ik vind het een wonder dat het niet vaker misgaat.

Ik snap wel waarom we al die verschillende systemen gebruiken. Elke app is weer net even anders en in bepaalde situaties gewoon handiger. Zo is de school van mijn dochter onlangs Parro gaan gebruiken om met ouders te communiceren. Voor leerkrachten fijn, want dan hoeven ze hun privé WhatsApp niet te gebruiken en hebben ze alle berichten van ouders bij elkaar. Voor mij als ouder weer een nieuwe app om in de gaten te houden, en die bovenop de klassenapp, de nieuwsbrieven, de app-groepen voor kinderfeestjes en de e-mails van de oudercommissies komt.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de app- en mailgroepen van sport, buren en vrienden. Het duizelt mij regelmatig en ik vind het een wonder dat het niet vaker misgaat. Ik heb al eens met mijn dochter voor een dichte gymzaal gestaan, omdat gym niet doorging en ik dat berichtje niet had gezien. Maar de rekening van het schoolreisje is op tijd betaald, het cadeautje voor het aankomende kinderfeestje is gekocht en ik heb het overzicht van wat ik vandaag voor RTL Nieuws moet doen (denk ik).

Werknemers die een overvloed aan informatie ervaren, kijken vaker uit naar een nieuwe baan.

Het probleem zit hem natuurlijk niet alleen in al die verschillende manieren van communiceren, maar ook in de hoeveelheid berichten die we gedurende de dag op elkaar afvuren. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat ruim 2,1 miljoen werknemers op een werkdag zoveel informatie krijgen, dat ze moeite hebben om het te verwerken. Dat is bijna éénderde van alle mensen met een baan.

Er is ook een term voor: information overload of informatiestress. Werknemers die een overvloed aan informatie ervaren, zijn ontevredener over hun arbeidsomstandigheden en kijken vaker uit naar een nieuwe baan.

Ik heb zelf heel ouderwets een papieren agenda waarin ik alles bijhoud en waarin ik lijstjes kan maken met wat ik moet doen.

Allerlei tips om met de berichtenstroom om te gaan, zijn ook al in omloop. Op vaste momenten je berichten checken en niet de hele dag door is er één. Afgehandelde mail opruimen en archiveren is een ander. Er zijn apps te downloaden die alle berichten van de verschillende apps bij elkaar brengen in één app. Ik heb zelf heel ouderwets een papieren agenda waarin ik alles bijhoud en waarin ik lijstjes kan maken met wat ik moet doen.

En als je niet meer precies weet wat je nou hebt afgesproken, is de ander natuurlijk maar één appje of mailtje bij je vandaan. De muziekleraar schudde zijn hoofd toen ik vroeg wanneer de slotuitvoering ook alweer was. "Ik heb het je gemaild," zei hij een beetje spottend. "Jij hebt maar één kind. Moet je nagaan hoeveel afspraken je moet bijhouden als je er twee of drie hebt." Hij heeft gelijk, maar daar wil ik maar even niet aan denken.