Jeroen Akkermans

Autovrij

06 mei 2019 06:01

'Wij willen dat de bewoners van Berlijn hun auto afschaffen'. Ja, ja. Afschaffing van regenachtige dagen ligt meer voor de hand. Maar goed, de partijloze transportminister Regine Günther van Berlijn mag bij mij langskomen hoor. Ik heb mijn eigen auto de deur uitgedaan. 

Dat is makkelijk gezegd want ik heb er 5300 auto´s voor teruggekregen. De huurauto´s kun je door bijna heel Berlijn oppikken, ook bij mij in de buurt. Berlijn is zo snel tot de hoofdstad van 'carsharing' in Europa uitgegroeid. Voor een bepakte tv-journalist in een weidse stad omringd door eenzaam achterland, is het een uitkomst.

Ik heb jarenlang op mijn eigen auto geteerd. Samen hebben we meer dan 300.000 kilometer meegemaakt. In de stad liet ik de wagen liever staan, ik reed er liefst lange afstanden mee. De snelle dieselauto heeft me nooit in de steek gelaten, dat schept een band. Zijn koosnaam was Bert: sober en loyaal.  

Maar Bertje begon na 12 jaar te stinken en spuugde soms zichtbaar gore troep uit. Automobilisten die naast me stonden hielden dan demonstratief hun neus dicht. De garage kon niets vinden, dus ik reed stug door.

Maar Bertje begon na 12 jaar te stinken en spuugde soms zichtbaar gore troep uit.

Eén keer ben ik door de politie naar de kant gehaald. 'Herr Akkermans, uw auto is ziek'. De agent zei het uit medelijden, auto's zijn heilig in Duitsland. Geen boete, want er was niets illegaals aan de walm. De patiënt voldeed aan alle Duitse milieu-eisen.

Maar ik voelde ook wel aan dat mijn trouwe Bert terminaal was geworden. Tot voor een paar jaar geleden had ik mijn trouwe vriend schaamteloos ingeruild voor de volgende tweedehands partner. Maar ik zag heel lekkere huurauto´s in mijn straat lonken voor een vluggertje. Het klikte meteen. Ik ben uiteindelijk goedkoper uit, efficiënter onderweg, parkeren is bij de grootste aanbieders vrij en ik ben af van de verplichtingen van het autobezit.

Ik heb mij nog nooit zo autovrij gevoeld.