Sandra Korstjens

'Liefde bewijs je niet alleen met kusjes'

14 juni 2018 04:05

De dag van de liefde, daarbij denken wij natuurlijk meteen aan Valentijnsdag. Maar op 14 februari is er in Brazilië niets te merken van een beetje extra romantiek. De bloemen, chocolade en kaartjes worden hier pas op 12 juni bezorgd, de Dag van de Geliefden. En dus was het deze week kassa voor veel winkeliers hier.

"De Dag van de Geliefden is vooral een dag van de commercie"

Na een dipje vorig jaar gaven de Brazilianen deze keer weer 11 procent meer uit om een cadeau voor hun geliefde te kopen. Want net als bij onze Valentijnsdag is de Dag van de Geliefden hier vooral ook een dag van de commercie. En dat is eigenlijk ook precies zoals hij bedoeld is.

De Braziliaanse Dag van de Geliefden werd namelijk bedacht in 1949 door een slimme reclameman. Het was zijn taak om de verkoopcijfers van een warenhuis op te krikken. In mei was de verkoop al prima vanwege moederdag. Maar juni kon nog wel een boost gebruiken. En dus kwam hij met het idee van de Dag van de Geliefden, die het leven zag in een advertentie. De reclamecampagne kreeg de slogan: 'Liefde bewijs je niet alleen met kusjes'.

Miniatuurvoorbeeld

Liefde bewijs je niet alleen met kusjes

Waarom die hele dag niet gewoon ook in februari gevierd kon worden, dat blijft een beetje een mysterie. Maar ik gok dat het met carnaval te maken heeft. Als mensen al hun geld al hebben uitgegeven aan feesten dan blijft er natuurlijk niet genoeg over voor cadeaus. En de maand juni kon juist nog wel wat extra verkoop gebruiken.

"Liefde bewijs je natuurlijk niet alleen met cadeautjes, maar ook op sociale media"

In al die jaren is er alleen wel wat veranderd. Liefde bewijs je nu natuurlijk niet alleen meer met cadeautjes, maar ook op sociale media. Daar zijn de Brazilianen namelijk gek op. Alleen in Thailand brengen ze elke dag nog meer tijd door op hun mobiel.

"Noem me sceptisch, maar ik word altijd een beetje wantrouwig van liefdesuitingen op Instagram en Facebook"

Instagram en Facebook stonden afgelopen dinsdag dan ook vol met foto's van verliefde stelletjes met bijbehorende liefdesuitingen aan elkaar. Noem me sceptisch, maar ik word daar dus altijd een beetje wantrouwig van. Ik heb al regelmatig gezien dat zo’n stralend stelletje een paar maanden later opeens uit elkaar was. Het schijnt dat koppels die heel veel van dat soort foto's op sociale media plaatsen juist onzekerder zijn over hun relatie.

Maar misschien ben ik gewoon niet romantisch genoeg. Ik hoop in ieder geval dat ze voor de verandering hun telefoon ook even hebben weggelegd. Om toch op z’n minst samen al die gekochte chocolade op te eten.

@sandrakorstjens