Economie

Bidroom wil Booking.com leven zuur maken

27 februari 2016 07:48 Aangepast: 01 augustus 2017 07:00
Beeld © Bidroom.com

Zoals Booking.com de hotelsector overhoop haalde, zo willen de oprichters van Bidroom.com bedrijven als Booking.com en Expedia 'ontregelen'.

Als je een hotel wilt boeken kun je bijna niet meer om Booking.com heen, maar Bidroom.com is veel goedkoper. Reclame maken doen ze (nog) niet, maar hotels melden zich graag aan bij de site.
 
Hotels betalen flinke provisies aan partijen als Booking.com, zo’n 20 procent van de kamerprijs. Dat weten consumenten vaak helemaal niet als ze via Booking.com een hotel boeken. Hotels, op hun beurt, balen dat ze zo veel kwijt zijn aan provisies, zegt Michael Ros tegen RTL Z.

Onvrede bij hotels
Toen hij en Casper Knieriem via hun bedrijf Travelservice stedentrips aan consumenten aanboden, kregen ze van hotels vaak te horen dat ze liever directe reserveringen hadden. Vooral over de provisies die ze moesten betalen was er onvrede. Ros en Knieriem hoorden dat niet één keer, maar wel duizenden keren en kwamen zo op het idee van Bidroom.com.
 
Bij Bidroom.com zijn zowel consumenten als hotels goedkoper uit, claimt Ros. Vakantiegangers krijgen een korting van minimaal 5 procent op de laagste prijs die hotels rekenen. Hotels, op hun beurt, hoeven veel minder provisie af te dragen: niet de gemiddeld 20 procent die ze bij Booking.com kwijt zijn, maar slechts 2 procent.
 
Booking.com legt aan hotels op dat ze niet aan anderen lagere prijzen mogen rekenen. Maar in sommige Europese landen mag dat niet meer, terwijl verder geldt dat hotels alleen niet aan anderen in het openbaar lagere prijzen mogen rekenen, legt Ros uit, ''maar dit is niet openbaar''.
 
10.000 werknemers tegen 12
Terwijl Booking.com wereldwijd maar liefst 10.000 medewerkers heeft, werken er bij Bidroom.com maar 12. Dat komt natuurlijk in de eerste plaats doordat het bedrijf nog veel kleiner is, maar er speelt ook mee dat Bidroom.com alleen bemiddelt.

Daarbij wordt er ook nog helemaal niets aan marketing uitgegeven. Ros zet nu nog in op mond-op-mondreclame: klanten posten op social media over hun trip en dat trekt weer andere klanten. Wat hotels aangaat, die zichzelf aanmelden, moet Bidroom.com het er volgens Ros van hebben dat ze het aan Bidroom gunnen, alhoewel de lagere provisie die hotels kwijt zijn ongetwijfeld zullen helpen.
 
Nog niet in alle steden
Nu biedt Bidroom.com nog alleen hotels aan met drie, vier of vijf sterren en voornamelijk van grote ketens. De site wil in steden meerdere hotels kunnen aanbieden. Op dit moment heeft Bidroom.com daarom in sommige steden al wel een aantal hotels en in andere nog geen enkele.

Doelstelling is nu om de techniek te verbeteren en het aanbod van hotels uit te breiden, zodat er in veel meer steden een aanbod is. Daartoe gaat Bidroom.com ook in sommige steden hotels actief benaderen. Als er meer hotels zijn om te boeken, dan kunnen consumenten ook beter worden bereikt, denkt Ros.

Booking.com en Expedia inhalen?
Waar staat Bidroom.com over een paar jaar? Volgens Ros is de groei nu 20 procent per maand, ''ja, tot de macht 12 is dat omgerekend inderdaad een enorme groei per jaar''. Maar hoe hoog de omzet nu is wil Ros niet zeggen. Aangenomen mag worden dat het nog om een vrij geringe omzet gaat, anders kun je in een jaar tijd niet met een slordige 800 procent groeien.

''Er zijn nog heel wat hotels in de wereld, dus we hebben nog wel even te gaan'', aldus Ros. Wie weet dat je straks via hen ook hostels of bed & breakfast kunt boeken, maar voorlopig nog niet. Of ze Booking.com en Expedia.com gaan inhalen? "Why not? Het kan snel gaan. De markt is er klaar voor en de hotels, die staan in de rij!'', zegt Ros.

`