Geld en Werk

Dit Nederlandse bedrijf heeft liever dat Frankrijk vanavond wint

31 augustus 2017 05:48 Aangepast: 31 augustus 2017 08:59
In 2016 verloor Oranje een vriendschappelijke wedstrijd van Frankrijk. Beeld © ANP

Je zal maar merchandise verkopen voor het Nederlands elftal én voor Frankrijk. Voor wie ben je dan vanavond, bij de belangrijke WK-kwalificatiewedstrijd? Als dit bedrijf uit Deventer een winnaar zou moeten kiezen dan gaat het toch voor Frankrijk.

"We zitten in een spagaat", zegt directeur Roel Bakker van State of Football, dat merchandise maakt voor nationale teams. "In ons hart willen we natuurlijk dat Oranje doorgaat. Maar voor de zaak is het beter als Frankrijk zich kwalificeert. Dan kunnen we veel grotere volumes produceren. Frankrijk is immers een veel grotere markt, daar is alles keer zes."

Winst voor Frankrijk is dus gunstig, maar de zakenman in Bakker ziet het liefst een gelijkspel. Dan bestaat er namelijk een klein kansje dat Oranje toch nog door de kwalificatie komt. "We zien natuurlijk liever dat ze allebei doorgaan. Er hangt veel vanaf. Als Nederland meedoet hebben we 15 tot 20 procent meer omzet", zegt Bakker. 

Europese topclubs vinden hun weg naar Deventer

State of Football levert shirts en andere merchandise voor nationale teams van bijvoorbeeld Nederland, België en Frankrijk, en voor grote clubs als Paris Saint-Germain, FC Barcelona, Real Madrid en PSV. Zo wisten ze in Deventer als eerste dat Neymar van Barcelona naar Paris SG ging - er moesten immers snel shirtjes met zijn naam en rugnummer in de winkels komen.

State of Football is een grote speler in voetbalmerchandise-land, maar die zijn er wel meer. "Het bijzondere is dat wij als één van de weinigen grote collecties maken over diverse productgroepen heen", zegt Bakker. Ze maken onder meer shirts en petjes voor fanshops, voetballen voor PSV met de namen en handtekeningen van de spelers, maar ook een vrijetijdskledinglijn met onder andere petjes en truien voor Paris SG.

Thumbnail

Klanten: Carrefour en La Fayette

Dan moet je niet denken aan de bekende voetbalshirtjes van Nike en Adidas, die vaak tussen de 80 en 100 euro kosten. "Wij maken de officiële merchandising en gebruiken dan ook de logo's van bijvoorbeeld de Franse voetbalbond. Dat zijn goedkopere collecties dan Nike uitbrengt", legt Bakker uit. Het gaat dan om normale t-shirts of polo's met een bedrukking van een voetbalclub. PSG verkoopt dit soort fanproducten voor ongeveer 25 euro.

Het zijn vooral grote supermarktketens, zoals Carrefour en E.Leclerc die rond grote eindtoernooien voetbalproducten willen verkopen. Maar zelfs het chique warenhuis La Fayette is klant van het bedrijf uit Deventer.

Erop of eronder

Het wordt dan ook een spannende voetbalavond voor Bakker en zijn collega's. Er hangt namelijk veel af van de kwalificatie. Mocht Nederland van Frankrijk verliezen, dan kan het Oranjelegioen een reis naar het WK in Rusland zo goed als uit het hoofd zetten.

Ondanks de geringe kansen voor Oranje, hebben er al Nederlandse partijen aangeklopt bij State of Football. "We zitten nu nog in een 'what if'-situatie. Voor Hema bereiden we bijvoorbeeld al dingen voor. Dat moet ver vooraf, omdat het om grote productievolumes gaat. In de fabrieken in Azië waarmee we samenwerken is het nu al druk aan het worden."

Tekst gaat verder onder video:

Wachten tot het laatste fluitsignaal

Toch wordt er pas met produceren gestart na het laatste fluitsignaal, als zeker is dat een land zich heeft gekwalificeerd. "Dan rammen we op een rode knop en kan de productie meteen starten", vertelt Bakker.

Hij herinnert zich een kwalificatietoernooi van een aantal jaar geleden. Frankrijk wist zich toen op het allerlaatste moment, ergens in november, zeker te stellen van een plekje. "Toen was het twee voor twaalf, want voor Chinees Nieuwjaar moet daar alles de deur uit zijn." Dat valt in januari of februari. 

Het is dan ook zuur als alle voorbereidingen achteraf voor niets zijn geweest. Bij het laatste EK vielen de leveringen Oranje-merchandising aan de Hema af. "We hebben uiteindelijk alleen aan Hema's in België kunnen leveren, die deden wel mee. Maar het scheelde ons 550 winkels hier."

`