Gezondheid

Massages en manicures: forse groei van sauna's en schoonheidssalons

24 augustus 2018 09:43 Aangepast: 24 augustus 2018 14:02
Even de voetjes weer poezelig laten maken in de spa. Beeld © ANP

Het gaat goed met de wellnessindustrie in Nederland. De afgelopen vijf jaar zijn er bijna zes keer zoveel massagesalons bijgekomen. Ook sauna's, zwembaden en schoonheidssalons zijn populair. "We zijn met z'n allen hele dagen druk. Hier kunnen mensen volledig tot rust komen."

In 2012 waren er nog slechts 103 massagesalons in Nederland, blijkt uit cijfers van retailspecialist Locatus opgevraagd door RTL  Z. Een paar maanden geleden waren dat er 661, een stijging van 542 procent. Ook het aantal schoonheidssalons schiet omhoog van 2718 stuks naar 3846.

Miniatuurvoorbeeld

"Je ziet een hele forse stijging door de hele sector", vertelt vrijetijdspecialist Sonny Duijn van ABN Amro. "Daaraan zie je dat het economisch goed gaat. Mensen hebben meer uit te geven en dan groeit een sector als deze snel", zegt hij. "In de crisisjaren was dat minder, maar het besteedbaar inkomen groeit en de behoefte naar ontspanning ook."

Dat zien ze ook bij de Thermen in Bussloo, één van de grotere wellnesscentra van Nederland. "Wij merken de laatste jaren echt dat het aantal Nederlanders dat naar de sauna gaat enorm stijgt", zegt Frank Veldwachter van het saunacomplex. "Dat wordt ook steeds normaler."

Buitenlandse toeristen naar Nederlandse sauna's

Veldwachter merkt dat zijn centrum het ook goed doet bij Belgen en Duitsers. "We hebben een goede naam en staan bekend om kwaliteit. Bij onze locaties in Soesterberg en Bussloo slapen vaak Belgen en Duitsers. Met onze nieuw te openen locatie, bij Wijchen, richten we ons zelfs voornamelijk op de Duitse markt."

"De Nederlandse markt is belangrijk voor de wellnessbranche, maar de buitenlandse net zo goed", zegt Thijs Geijer, sectoreconoom bij ING. "En echt niet alle toeristen gaan naar Amsterdam. We merken dat veel internationale toeristen hun weg naar de sauna of massagesalon weten te vinden."

Bij Treatwell, een groot platform voor boekingen van wellnessuitjes en schoonheidsbehandelingen, hebben ze tussen januari en juli al een miljoen boekingen verwerkt. In bijna 30 procent van de gevallen gaat het om een kappersbezoek.

De meeste afspraken worden geboekt op maandagochtend rond 11.00 uur. Waarschijnlijk hebben we dan al veel zin in het weekend, want de populairste tijden voor de afspraak zelf zijn op zaterdag en zondag rond 12.00 uur.

Dan is er bij Treatwell nog goed te zien wanneer we wat willen. In september, eind november en januari zijn massages erg populair. In december maken de mensen zich klaar voor een vrolijk einde van het jaar: er is dan een grote piek in manicures en kappersbezoeken. Pedicures en waxbehandelingen zijn juist weer in trek als de lente start.

Per stad zijn grote verschillen te zien in de sector. Zo stijgt het aantal schoonheidssalons in Amsterdam naar 265, vergeleken met 194 in 2012. In Breda, den Haag, Eindhoven en Zoetermeer verdubbelde het ruim en in Alphen aan de Rijn steeg het aantal salons van 8 naar 23.

Bij de Thermen denken ze dat de groei van de sector vooral te wijten is aan stress en bereikbaarheid. "Zoals nu", zegt Veldwachter. "Ik zit nu met jou aan de telefoon, moet de hele dag bereikbaar zijn. We zijn met zijn allen hele dagen druk. Hier kunnen mensen volledig tot rust komen." 

'Onderscheiden voor lange termijn' 

Dat kan wel zo zijn, maar volgens Duijn gaat het nu zo goed met de sector omdat mensen meer te besteden hebben. "Voorlopig zien we dat niet afvlakken, maar het is wel een sector die heel erg van de economie afhankelijk is."

Hij denkt dat bedrijven zich enorm moeten onderscheiden om het in de sector te kunnen redden. Dat is vooral het geval als een nieuwe crisis zich aan zou dienen, maar op de lange termijn moeten bedrijven zich volgens Duijn sowieso onderscheiden. 

De vrijetijdsspecialist denkt daarbij aan extra diensten die aangeboden kunnen worden. "Bijvoorbeeld de combinatie tussen sauna en massage, badjassen van de aanbieder, speciale arrangementen. Je ziet dat de bedrijven daarmee proberen op te vallen. Daarnaast heb je in Nederland flinke vergrijzing, dus als je je nu richt op de veertigers en vijftigers kan dat erg interessant zijn. Die groep heeft ook veel te besteden."

Is jouw kapper één grote witwasoperatie? Roland Koopman zocht het uit:

`