Geld en Werk

Melkmerk Menken is terug! Blijft het overeind naast FrieslandCampina?

22 juni 2018 16:54 Aangepast: 22 juni 2018 16:58
Beeld © ANP

Ken je Menken nog van vroeger? Het oude melkmerk keert terug in de supermarkt. Om de comeback te laten slagen moeten de initiatiefnemers van goeden huize komen.

In 1925 ging melkboer Leen Menken met paard en wagen langs zijn klanten in Oegstgeest. De zaken gingen goed, dus Leen besloot om ook boter, slagroom, pap en yoghurt te gaan maken. Uiteindelijk kocht Leen Menken een bescheiden melkfabriek in Wassenaar. Zijn onderneming groeide uit tot een bloeiend familiebedrijf dat in 1988 fuseerde Van Grieken.

Opgeslokt door Campina 

Eind jaren '90 kwam er een einde aan de lange traditie van Menken en Van Grieken toen het bedrijf werd opgeslokt door het grotere Campina Melkunie.

Maar nu keert Menken dus terug. De achterkleinkinderen van melkboer Leen Menken, Daan (29), Annelot (27) en Ward (24) Menken, blazen het zuivelmerk van hun familie nieuw leven in. Zo meldt het AD.

Vanaf 2 juli ligt de volle melk, karnemelk en vanillevla van Menken in de schappen van Albert Heijn. De jonge generatie Menken wil zich onderscheiden van de massaproductie. De producten van Menken zitten in flessen in plaats van pakken. Ze willen 'het speciaalbier van het zuivelvak' worden.

Hevige concurrentie

Een mooie ambitie, maar of ze slagen is nog maar de vraag. "Ze moeten van goeden huize komen", zegt merkendeskundige Richard Otto. Het koelvak van supermarkten is beperkt, legt Otto uit. De prijs per vierkante meter is daarom hoog en de concurrentie is hevig. Het is moeilijk om in dat schap te komen en nog moeilijker om erin te blijven.

"Het is natuurlijk leuk dat Menken terugkeert. Dat zal iedereen vinden. Maar daarmee is de loyaliteit niet terug. Gaan mensen het product ook echt in hun boodschappenmandje gooien?" vraagt Otto, die het boek Verdwenen Merken schreef, zich af. Als Menken niet genoeg verkoopt, dan zal Albert Heijn het merk zonder pardon uit het schap halen.

Roemrucht zuiveldrankje

Om te zien hoe het niet moet, zouden de nazaten van Leen Menken naar Tjolk kunnen kijken. Het roemruchte zuiveldrankje uit de jaren '80. In 2010 bracht het Amsterdamse bedrijf Galatrada Tjolk opnieuw op de markt. Otto: "Er was iets mis met de verpakking, waardoor het product werd aangetast." Door die kwaliteitsproblemen mislukte de terugkeer.

In 2013 kocht zuivelondernemer Niek Nielen de rechten van Tjolk. Voor de tweede maal werd het retromerk opnieuw in de markt gezet. Ook deze keer faalde de comeback. "Alle aandacht zorgde helaas niet voor voldoende kopers," zei Nielen over zijn mislukte poging.

Het blijft ondernemen

Bob de Wit, hoogleraar strategisch leiderschap aan de Nyenrode Universiteit ziet wel degelijk kansen voor Menken 2.0: "Het introduceren van zo'n merk, nostalgisch of niet, blijft ondernemen. En daar zitten risico's aan vast. De merken zijn door grote bedrijven met een reden in de koelkast gezet. Denk aan: te veel nicheproduct, onvoldoende mogelijkheden voor synergie of een te lokale of nationale markt. Toch hoeven deze argumenten niet te gelden voor kleinere bedrijven. En juist daar ligt nu vaak de kans voor kleinere ondernemers."