Geld en Werk

Piepjonge gamechangers: de 500 digitale talenten van Nederland

15 mei 2018 15:03 Aangepast: 17 mei 2018 13:12
Beeld © TNW

Ze zijn maximaal 25 jaar oud, maar worden nu al bestempeld als 'gamechangers' in de online sector: van ondernemers en designers tot programmeurs en onderzoekers. Techplatform The Next Web (TNW) stelde een lijst van vijfhonderd digitale talenten samen. De meesten zijn man en een groot deel is ondernemer.

"Er zijn tegenwoordig overal lijstjes voor, maar deze was er nog niet", zegt Stan Schalij, voorzitter van Young Creators, een community voor jonge ondernemers maandagavond tijdens een onderonsje voor de jonge talenten in Amsterdam. "We willen jullie een podium geven. Laten zien hoe goed jullie zijn en aan bedrijven laten weten wie ze moeten inhuren."

Vandaag wordt de lijst, de T500, officieel gepresenteerd. Geen ranglijst, maar een netwerk voor de allerbeste talenten uit Nederland, zegt de organisatie. De lijst werd samen met adviesbureau Accenture samengesteld. "Er waren dit jaar ruim 1200 aanmeldingen", zegt Martijn Vrijken van TNW. Hij zat ook in de zestienkoppige jury. 

73 procent man

Wat opvalt is dat 73 procent man is en dat is best jammer, vindt de organisatie. "Ik weet zeker dat dat percentage naar 50 procent kan", zegt Schalij. "We moeten vrouwen meer aanmoedigen om in de digitale sector aan de slag te gaan." De T500 bestaat voor het grootste deel uit (business)developers, designers en marketeers.

Data-analist Roy Klaasse Bos (22), die ook op de lijst staat, vindt dat de T500-selectie ten opzichte van 2017 wel meer divers is. "Het is een stap in de goede richting", zegt hij. "Het is mooi om te zien dat de lijst steeds meer verschillende mensen bevat." Tijdens zijn studie aan de TU Eindhoven startte hij het blog The Outlier, waarin academici, studenten en ondernemers op het gebied van data science aan het woord komen.

Win-win

De ondernemer vindt dat TNW 'een onwijs slimme zet' heeft gedaan door ambitieuze jongeren als ambassadeurs te betrekken bij het platform in naar aanloop naar de grote conferentie later deze maand. "Op LinkedIn kregen de posts in de eerste twee dagen al meer dan 2500 likes. Echt een perfect voorbeeld van een doordachte win-win tactiek." 

Wat ook opvalt is dat 34 procent van de talenten een eigen bedrijf runt. Een van hen is 'strategisch designer' Dorus van den Oord (24). Ondernemerschap leeft volgens hem onder deze generatie. "We willen graag aan iets bouwen en het zelf doen", zegt hij. Ondernemen is cool, is de vibe op de bijeenkomst.

Driedimensionale hamburger

Van den Oord studeert Industrieel Ontwerpen in Delft en is net begonnen met zijn startup Seefood.app, waarmee hij etenswaar driedimensionaal in beeld wil brengen. Je kunt zo bijvoorbeeld een hamburger van alle kanten bekijken.

"Handig als je eten gaat bestellen, want dan weet je precies wat je kunt verwachten", zegt hij. "Maar we zitten nog erg in de testfase. Als alles op zijn plek valt dan wil ik fulltime gaan ondernemen om het groot te maken."

Gave gast

De benjamin van de avond, de veertienjarige designer Koen Blaauw uit Haren wordt nog even apart in het zonnetje gezet. "Een gave gast", aldus Schalij. Blaauw zit nog op het vwo, maar bouwt ondertussen als zelfstandige aan websites. Zijn tofste project tot nu toe? "Het runnen van de schoolkrant. Daar heb ik enorm veel van geleerd", aldus Blaauw.

Marketeer en journalist Britt van Smeerdijk (25) bemachtigde ook een plekje op de lijst. De jonge oprichter van productiebedrijf Booming Productions maakt video's en adviseert over hoe bedrijven deze het beste kunnen inzetten als online marketinginstrument.

"Mijn missie is om bedrijven te laten zien dat ze hun eigen tv-kanaal kunnen runnen. Daar hebben ze geen RTL voor nodig", pitchte Van Smeerdijk over haar bedrijf.

`