Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

10 juli 2018 12:06

Waarom we meeleven met jongens in Thaise grot en niet met hongerende kinderen in Jemen

Waarom we meeleven met jongens in Thaise grot en niet met hongerende kinderen in Jemen
Medeleven met de Thaise voetballertjes in de grot.

​De hele wereld leefde 17 dagen mee met 12 voetballertjes en hun coach die vastzaten in een Thaise grot. In diezelfde periode komen er meer dan 100 mensen om bij een overstroming in Japan en sterven er duizenden door de honger in Jemen. Toch is daar weinig interesse voor. Psycholoog en communicatiewetenschapper Jaap van Ginneken legt uit hoe dat komt.

"De enorme aandacht voor dit verhaal is inderdaad curieus", zegt Van Ginneken. Toch is het wel verklaarbaar. "Het is een verhaal dat gaat over kinderen, maar ook over natuurgeweld en het noodlot waar tegen gevochten kan worden. En het is handig verdeeld in keurige afleveringen. Eerst de vermissing, toen de vondst en nu de redding, een prettig feuilletonformaat."

Oerangst en komkommers

"Daarnaast gaat het over een oerangst van mensen: diep opgesloten zitten onder de grond. Bovendien is het komkommertijd en gebeurt er weinig in de rest van de wereld. Iedereen is met vakantie, grote instituten zijn gesloten. Dan wordt de nieuwsdrempel ook lager."

ZIE OOK: Negende Thaise jongen gered, nog drie jongens en coach in grot

Het is volgens Van Ginneken niet de eerste keer dat er zo'n enorme aandacht is voor een reddingsactie. "Jaren geleden, in 1985, was er een meisje in Colombia dat vastzat in de modder. Dat werd wereldwijd gevolgd. Zij overleefde het niet. Ook waren er mijnrampen die op massale belangstelling mochten rekenen. Zoals die mijnramp in Chili waarbij tientallen mijnwerkers vastzaten onder de grond. Maar die mediabelangstelling lag toen vooral bij de huilende vrouwen en kinderen buiten de mijn."

Meer inleven in sommige groepen

Het helpt dus dat het in Thailand om kinderen gaat. "In sommige groepen kunnen we ons meer inleven. Hoewel het beter zou zijn als het Amerikaanse of Europese kinderen zouden zijn. Daar kunnen we ons makkelijker mee identificeren. Maar zuid-oost-Azië staat goed aangeschreven in de rest van de wereld en daardoor is het makkelijker om een connectie te maken. Als het ergens diep in Afrika zou zijn, zou het al lastiger zijn."

Volgens Van Ginneken is het verhaal over het voetbalteam in de grot een voorbeeld van een mediahype. "Het merkwaardige is dat de hype hier langzaam op gang kwam. Het begon met aandacht voor de vermissing in Thaise media. Dat verhaal werd langzaam overgenomen in de rest van de wereld. Die aandacht van de media zorgde weer voor meer aandacht van andere media, het versterkte zichzelf."

Beeld belangrijk

Belangrijk voor media-aandacht is de aanwezigheid van herkenbaar beeld dat eindeloos herhaald kan worden in nieuwsuitzendingen. Zoals toen bijvoorbeeld ook met dat aangespoelde Syrische jongetje. Dat was een heel krachtig beeld.

Er moet op een gegeven wel ontwikkeling zijn in een verhaal en nieuw beeld bijkomen. "Als er geen video van de voetballertjes in de grot was gemaakt door de reddingswerkers, dan had het zeker niet deze impact gehad."

De dagenlange aandacht voor de reddingsoperatie en het gebrek aan aandacht voor andere drama's in de wereld, waarbij mensen in nood zijn of sterven, is volgens Van Ginneken goed verklaarbaar. "Er treedt een trechtereffect op. Er is geen plaats voor nog 12 andere dramatische verhalen, die allemaal medeleven oproepen."

Schrijnend

Maar er is wel iets opvallends, vindt Van Ginneken. "Op dit moment zitten we met het voetbal op het WK, het tennis op Wimbledon, het wielrennen in de Tour de France en autoraces in de Formule 1 in een modus van grote emoties. Het lijkt alsof we daardoor iets meer openstaan voor dit soort verhalen. Dit piept er even tussendoor en lift kennelijk mee op die gevoelens."

Er is ook iets schrijnends aan dit verhaal, zegt Van Ginneken. "Er zijn in Thailand enorm veel misstanden. Je hebt duizenden kinderen die werken in illegale fabrieken of in de prostitutie. Deze kindertjes zijn lid van een sportclub en hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit de middenklasse. Als het paupers waren geweest, was er waarschijnlijk veel minder aandacht geweest voor het drama in de grot."

Zo ziet de grot er van binnen uit:

De reddingsoperatie om twaalf jonge voetballertjes en hun coach uit een Thaise grot te halen, is in volle gang. Het gangenstelsel is verraderlijk, met steile stukken en nauwe gangen die onder water staan.

Meer op rtlnieuws.nl:
19 duikers onderweg om laatste Thaise jongens en hun coach te redden

Topnieuws