We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

02 februari 2017 07:18

Hotelprijzen stijgen flink: nachtje kost gemiddeld 104 euro

Een nachtje slapen in een hotel in Nederland wordt in rap tempo duurder.

Vorig jaar ging de prijs van een overnachting al zo'n 8 procent omhoog, meldt het economisch bureau van ABN Amro dat voorziet dat de prijzen dit jaar verder oplopen. In de afgelopen 20 jaar is de prijs voor een overnachting volgens de bank niet eerder zo hard gestegen als vorig jaar.

Regionale verschillen groot

Een hotelkamer kostte gemiddeld zo'n 104 euro per nacht, variërend van  88 euro voor een 3-sterrenhotel tot 208 euro voor een 5-sterrenaccommodatie. Daarbij is wel sprake van grote regionale verschillen. In Amsterdam is een hotelgast aanzienlijk meer kwijt dan bijvoorbeeld in Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Maastricht.

Dat de hotelprijzen de pan uit rijzen heeft te maken met het toenemende toerisme. In 2012 waren er 21 miljoen hotelgasten in Nederland, in 2016 waren dit er al bijna een kwart meer: bijna 26 miljoen. Vooral Amsterdam wordt steeds populairder, maar ook Rotterdam is in trek.

Nóg meer toeristen

Mede door de gunstige economische omstandigheden zit het aantal toeristen dit jaar waarschijnlijk verder in de lift. Dat betekent naar verwacht een verdere omzetgroei van circa 3 procent voor de hotelbranche. De sector zag zijn opbrengsten in de afgelopen zeven jaar al met bijna 30 procent toenemen.

Het aanbod van hotelkamers is de laatste jaren niet zo hard gegroeid, waardoor hotels tegenwoordig voller zitten dan voorheen. Er zijn daarom ook veel bouwplannen. ABN Amro signaleert daarbij vooral een sterke interesse van grote hotelketens en investeerders uit Duitsland en het Midden-Oosten om hun positie op de Nederlandse hotelmarkt uit te breiden.

 

Topnieuws