Buitenland

Facebook gaat flink veranderen, om 'socialer en waardevoller' te worden

12 januari 2018 06:13 Aangepast: 12 januari 2018 13:31
Facebookoprichter Mark Zuckerberg Beeld © Getty

Facebook gaat dit jaar veranderen. En wel 'grootscheeps', zoals oprichter Mark Zuckerberg zegt. De sociaalnetwerksite wil voortaan meer de nadruk leggen op 'betekenisvolle sociale interacties'.

Zuckerberg wil zo voorkomen dat mensen enkel door het nieuwsoverzicht scrollen, waarvan critici stellen dat dat zeer verslavend werkt. Hij vindt dat de balans zoek is op Facebook door de enorme toename van 'publieke content', waarmee hij posts van bedrijven, merken en media bedoelt. 

Effect op geluk en gezondheid

Voor de korte termijn betekent dat wel dat er minder tijd op Facebook zal worden doorgebracht. Maar op langere termijn zal zowel de gebruiker als het bedrijf erop vooruitgaan, zegt  Zuckerberg. "Ik verwacht dat de tijd die je wel op Facebook spendeert, waardevoller zal zijn."

'Onderzoek toont aan dat het gebruik van social media om met mensen in contact te komen om wie we geven, een positieve uitwerking heeft op ons welzijn", zegt Zuckerberg op zijn eigen medium. "We voelen ons meer verbonden en minder eenzaam, en dat heeft op de lange termijn effect op geluk en gezondheid. Aan de andere kant blijkt dat het passief lezen van artikelen of bekijken van video's niet zo goed voor je is."

Zuckerberg zegt dat hij zijn team opdracht heeft gegeven de focus te verleggen. De gebruiker wordt niet meer direct geholpen om 'relevante content te vinden, maar om een 'betekenisvolle sociale wisselwerking' aan te gaan.

De verandering gaat ten koste van bedrijven en uitgevers. Hun filmpjes en berichten komen lager in de tijdlijn te staan.

 

Baby's, katten en foodporn: zo denkt Facebook te weten wat jij leuk vindt

Iemand al weken niet meer op Facebook gezien terwijl je weet dat ze zich suf post? Dat kan. Want niet jij bepaalt wat er in je tijdlijn verschijnt, nee, dat doet Facebook. Voor jou en nog meer voor zichzelf. En dat doen ze zo.
`