Buitenland

Wéér Belgische peuter gestikt in Babybel-kaasje: 'Onze oppas deed wat hij kon'

18 september 2017 08:53 Aangepast: 18 september 2017 16:59
Een Babybel-kaasje. Beeld © Babybel

Een jongetje van tweeënhalf uit de Belgische stad Vilvoorde is overleden, nadat hij was gestikt in een Babybel-kaasje. Het drama gebeurde op 2 september; zijn ouders komen met het verhaal naar buiten om anderen te waarschuwen.

"We verwijten Babybel niets", zeggen de ouders tegen Belgische media. "Maar het is niet de eerste keer dat een kindje sterft nadat het was gestikt in zo'n kaasje." 

Dat klopt. In België overleed een peuter van achttien maanden in La Louvière nadat het in een Babybel-kaasje gestikt was. Vorig jaar stierf een kind van twee in Vorselaar.

Oppas deed wat hij kon

De ouders van het slachtoffertje uit Vilvoorde zijn zwaar aangeslagen. Ze hadden oppas geregeld voor hun drie zoontjes om uit eten te kunnen gaan. Hun jongste kreeg zo'n kaasje en verslikte zich; het zat vast in zijn luchtpijp. "Onze oppas kende EHBO en heeft gedaan wat hij kon." 

Hij belde de ambulance en wist het jongetje te reanimeren. Maar de hersenschade was te groot. Vorige week moest het vreselijke besluit worden genomen om de beademingsmachine uit te schakelen. "Hij zou geen menswaardig bestaan meer kunnen leiden. Mijn zoontje is in mijn armen gestorven.”

'Hij at altijd kleine stukjes'

De moeder van het jongetje wist dat er eerder kinderen overleden waren door het kaasje. "Ik had die verhalen in de media gelezen. Ik lette er dan ook altijd op dat hij kleine stukjes at. Maar toch is het gebeurd. Ik probeer niet te veel te denken: Had ik maar dat? En wat als? Het heeft geen zin."

Organen van het jongetje zijn afgestaan aan twee kinderen. "Op dit moment is er niets dat troost biedt, maar toch. Ik hoop dat die twee kindjes dankzij de organen van onze jongen een goed leven tegemoet gaan. Indien zo, zou ik ze later graag ontmoeten. ­Later."

Waarschuwing op kaasje

Frederic Dufour, de CEO van de firma die Babybel op de markt brengt, noemt het overlijden van het jongetje 'een drama'. "We willen ons medeleven overbrengen aan de ouders en familie van het kindje."

Het bedrijf heeft besloten om op de verpakking van het kaasje te waarschuwen voor verstikkingsgevaar of verslikking bij jonge kinderen. Dufour zegt dat ze dat zo snel mogelijk door willen voeren.

'Blijf zitten tijdens het eten'

Kinderarts Mariëlle Vehmeijer zei afgelopen zomer nog tegen EditieNL dat verslikking meestal voorkomt bij ronde, gladde etenswaren die even groot zijn als de luchtpijp van een kind. "Denk aan snoeptomaatjes, knakworstjes en druiven." Snijd die in stukjes tot kinderen vijf jaar oud zijn.

Zelfs met de Heimlichgreep is het moeilijk dat soort etenswaren uit de luchtpijp te krijgen. Dit komt doordat het cirkelvormige stukje eten meeveert met de luchtpijp in plaats van eruit te schieten. Het is ook oppassen geblazen met spekjes en kauwgom.

Om verslikken te voorkomen zijn tafelmanieren belangrijk, zegt Vehmeijer. Leer je kind:

  • te blijven zitten tijdens het eten en bij een tussendoortje
  • niet te praten met volle mond
  • goed te kauwen voor het doorslikken
  • niet rond te lopen of te liggen tijdens het eten, ook al gaat het iets kleins als een lolly of een zuurtje

Latex ballonnen

Recente cijfers over verslikking bij kleine kinderen zijn er niet. Wel weten we dat in 2012 in Nederland 110 kinderen jonger dan 5 jaar opgenomen in het ziekenhuis werden opgenomen nadat ze zich in voedsel hadden verslikt. De meeste kinderen waren jonger dan 1 jaar. Van alle kinderproducten zijn latex ballonnen de belangrijkste oorzaak van dodelijke verslikking.

Meer op rtlnieuws.nl:​
Peuter in Brabant verslikt zich in pannenkoek en overlijdt

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`