Buitenland

Miljarden voor Chinese deelfietsen, ook daar geven ze overlast

28 juli 2017 19:05 Aangepast: 30 juli 2017 12:44
Met een simpele app is de leenfiets van het Chinese Ofo te gebruiken. Beeld © Getty

Net als in Amsterdam is de Chinese markt voor deelfietsen booming. Bedrijven van over de hele wereld staan in de rij om te investeren in de vrolijk gekleurde fietsen die met een app voor een prikkie gehuurd kunnen worden.

Vandaag meldt Reuters dat de in 2014 opgerichte deelfietsverhuurder Ofo in gesprek is met het Japanse telecombedrijf SoftBank over een investering van maar liefst 1 miljard dollar. Daarmee worden de gele tweewielers gewaardeerd op 3 miljard dollar, zeggen bronnen tegen het persbureau.

Nog geen maand geleden haalde Ofo al 700 miljoen dollar op, onder meer bij internetbedrijf Alibaba, en begin dit jaar was er al een financieringsronde van 450 miljoen dollar.

Honderd miljoen gebruikers

Ofo is lang niet de enige Chinese aanbieder van deelfietsen die het geld binnen ziet stromen. Vorige maand wist concurrent Mobike 600 miljoen dollar binnen te slepen bij Tencent, een van China's grootste internetbedrijven. Eerder al legde de Singaporese investeerder Temasek 300 miljoen dollar in in de fietsaanbieder. Ook Mobike is daarmee een miljard dollar waard.

Ook de gebruikerscijfers van de bedrijven maken indruk. Vorige maand maakte Mobike bekend sinds de oprichting in 2015 al meer dan honderd miljoen gebruikers te hebben, die gezamenlijk dagelijks 25 miljoen ritjes maken op de 5 miljoen zilver-oranje fietsen. Ofo, dat ook fietsen verhuurt in verschillende Europese landen, meldde recent zes miljoen fietsen en honderd miljoen gebruikers te hebben, die samen goed zijn voor ruim zes miljard fietsritjes.

Leenfietsenplaag

Hoewel beide bedrijven hun hoofdkantoor in Peking hebben, zijn ze actief in meerdere Chinese steden. Alleen al in Sjanghai staan er een half miljoen fietsen klaar om de 25 miljoen inwoners van een fiets te voorzien.

In de miljoenenstad Hangzhou is sprake van een heuse leenfietsenplaag. Terwijl de gebruikers de fietsen eigenlijk horen in te leveren in de over de hele stad verspreidde stations laten ze dat massaal na. De gemeente was het zat en besloot de fietsen tijdelijk op te slaan. Dit resulteerde in een megakerkhof van meer dan twintigduizend deelfietsen.

Thumbnail

Hangzhou was de overlast zo zat dat de gemeente besloot de leenfietsen centraal op te slaan. (Beeld © Getty)

Lukraak door de stad

Ook in Nederland is de deelfiets in opmars. En ook hier zorgen ze voor overlast. Zo zijn in Amsterdam verschillende verhuurders actief onder pakkende namen als Flick Bike, Donkey Republic, oBike en Urbee.

Ze proberen zowel toeristen als Amsterdammers aan het fietsen te krijgen. Dat klinkt sympathiek, maar veel inwoners van de hoofdstad klagen over de aanpak van de deelfietsverhuurders. Met name het feit dat ze lukraak door de stad worden neergezet, en niet in speciale fietsrekken zoals je in andere steden vaak ziet, zet kwaad bloed. De gemeente zou inmiddels broeden op strengere wetgeving, schreef Het Parool deze week. 

Ook in Rotterdam worden de deelfietsen bij bosjes naar het fietsdepot gebracht omdat ze verkeerd weggezet zijn, meldt RTV Rijnmond.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore