Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Producent en regisseur Job Gosschalk heeft toegegeven dat hij grenzen heeft overschreden in zijn omgang met acteurs. Hij legt daarom per direct zijn werkzaamheden neer als producent en regisseur van Kemna & Zonen. Job Gosschalk is ondermeer producent van de film Alles is Liefde en jarenlang als castingdirector betrokken geweest bij series als GTST, Onderweg Naar Morgen, Goudkist en Westenwind.

Producent en regisseur Job Gosschalk heeft toegegeven dat hij grenzen heeft overschreden in zijn omgang met acteurs. Hij legt daarom per direct zijn werkzaamheden neer als producent en regisseur van Kemna & Zonen. Job Gosschalk is ondermeer producent van de film Alles is Liefde en jarenlang als castingdirector betrokken geweest bij series als GTST, Onderweg Naar Morgen, Goudkist en Westenwind.

17 november 2017 18:49, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Kemna Casting bekent: onderzoek naar tweede persoon loopt

Kenna Casting heeft in een verklaring aan onze redactie toegegeven dat er een onderzoek loopt naar een tweede medewerker van het bedrijf. Het nieuws volgt op de eerdere bekendmaking dat voormalig casting directeur Job Gosschalk toegegeven heeft dat hij in zijn tijd als casting directeur grensoverschrijdend gehandeld heeft.

In een verklaring zegt het casting bureau: "Zoals gisterenavond bij RTL Late Night verteld zitten wij midden in het proces waarin Bureau Integriteit onze medewerkers onderzoekt op grensoverschrijdend gedrag op het moment dat daar aanleiding toe is. Gezien de vertrouwelijkheid van dit proces kunnen we over individuele gevallen geen uitspraken doen. Wel kunnen wij zeggen dat naar één van onze medewerkers nader onderzoek loopt."

Passende maatregelen

Het nieuws is opvallend, zeker nadat gisteren bij Humberto aan tafel werd ontkent dat het bedrijf er ook maar iets van af wist. "Deze medewerker is op dit moment vrijgesteld van werk en indien het onderzoek van Bureau Integriteit dat uitwijst zullen wij passende maatregelen nemen", zo luidt de verklaring.  

Hieronder de rest van de Kemna-verklaring:

"De directeur van Kenna Casting is zich ervan bewust dat er een bedrijfscultuur was waarin mensen zich niet veilig genoeg voelden om misstanden te melden. Met de nieuwe maatregelen en een duidelijk integriteitsbeleid doet de directie er alles aan om te zorgen dat deze cultuur wel ontstaat. Iedereen moet zich ten alle tijden veilig voelen voor, tijdens en na castings. De regels waaronder wij casten moeten voor iedereen duidelijk zijn."

Bewaken onafhankelijke positie

"Het is medewerkers van Kemna niet langer toegestaan om liefdesrelaties aan te knopen met acteurs of andere partners van Kemna. Natuurlijk kan het zijn dat er tussen mensen (wederzijds) gevoelens ontstaan. In dat geval dient Kemna hiervan op de hoogte te worden gebracht, zodat passende maatregelen kunnen worden genomen met het oog op het bewaken van een onafhankelijke positie."

"Indien bij castings acteurs erotische scènes of scènes waarin ze elkaar aanraken moeten spelen, wordt dat vooraf schriftelijk gemeld aan de acteurs. Als acteurs hier bezwaar tegen hebben, dan zoeken we samen naar een passende oplossing."

Vertegenwoordiger

"Bij castings op locatie, is altijd een vertegenwoordiger van Kemna aanwezig."

 

16 november 2017 20:22, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Voormalig assistent Job Gosschalk: Ongeloofwaardig dat niemand bij Kemna ervan wist

Voormalig assistent Job Gosschalk: Ongeloofwaardig dat niemand bij Kemna ervan wist

De voormalig assistent van Job Gosschalk vertelt vandaag in het AD dat hij niet kan geloven dat niemand binnen Kemna Casting ervan op de hoogte was dat Job zich schuldig maakte aan seksuele intimidatie. "Wat ik kan zeggen, in alle eerlijkheid, is dat geruchten toen ook al rondgingen in het wereldje.."

Kemna Casting blijft stellig volhouden dat niemand wist van Job Gosschalks seksueel grensoverschrijdend gedrag. Maar dat is volgens Guido Goossens niet waar. Zo blijkt de voormalig assistent van Job bekend te zijn met het verhaal dat Job ooit enkele dagen persoonlijk werd beveiligd na een conflict met een ‘cliënt’. "Dat kan ik helaas niet ontkennen. Er liep inderdaad een paar dagen een officiële beveiliger met Job mee op kantoor. Hij werd bedreigd door een jongen van rond de 20, ik vermoed Turks of Marokkaans. Waar het precies om ging, was mij niet duidelijk, maar die jongen kwam verhaal halen op kantoor en had haat in zijn ogen. Hij was ‘in zijn eer aangetast’. Job was zichtbaar geëmotioneerd en bang.’’

Ongeloofwaardig

Dit verhaal, de avond- en weekendcastings, het gespeculeer door collega’s op en rond de werkvloer. "Ik kan me niet voorstellen dat wat mij niet is ontgaan, anderen wél is ontgaan. Als alle medewerkers van Kemna Casting beweren dat ze van helemaal niets wisten, vind ik dat zeer ongeloofwaardig", vervolgt Guido zijn verhaal in het AD.

Bewustwording

Toch heeft Guido tot op heden altijd gezwegen. "Destijds wist ik niet wat ik ervan moest denken, omdat niemand met bewijs kwam. Ik had het slechts van horen en zeggen. Tot nu deed ik niet mijn verhaal, omdat ik mij in eerste instantie niet bewust genoeg was van het mogelijke leed en verdriet dat inmiddels zoveel mensen is aangedaan." Daarom vertelt de voormalig asisstent van Job nu zijn verhaal. "Want ik kan die acteurs en mijzelf nooit meer recht in de ogen aankijken als ik zou zeggen: Ik had geen idee."

Meer Boulevard:

16 november 2017 19:38, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Job Gosschalk stapt volledig uit Kemna Casting

Job Gosschalk stapt volledig uit Kemna Casting

Job Gosschalk is niet langer mede-eigenaar van Hans Kemna Casting en een aantal dochterbedrijven. De voormalig castingdirector is zelf opgestapt, zo kan RTL Boulevard vanavond uit eigen onderzoek melden.

Eerder deze week bracht Kemna Casting al een persverklaring naar buiten dat het bedrijf alle samenwerkingsverbanden heeft beëindigd en dat Job Gosschalks "mogelijke indirecte invloed als stemgerechtigd mede-aandeelhouder van Kemna Casting en gelieerde bedrijven zo snel mogelijk wordt beëindigd". Dat is inmiddels ook gebeurd.

Onderzoek

Eerder gaf Job Gosschalk al toe dat hij grenzen heeft overschreden in zijn omgang met acteurs en daarom terug treedt als producent en regisseur van Kemna & Zonen. Inmiddels hebben meerdere acteurs aangifte gedaan tegen Job Gosschalk wegens seksuele intimidatie. Job heeft zich in zeker twintig gevallen schuldig gemaakt aan misbruik van zijn functie en positie. Dat gebeurde tussen 2002 en 2015. 

Meer Boulevard:

 

15 november 2017 07:44, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Katja Schuurman emotioneel over Gosschalk: 'Hij is in de media al veroordeeld'

Actrice Katja Schuurman heeft het in een emotioneel betoog opgenomen voor Job Gosschalk. "Ik ga Jobs gedrag niet goedpraten", zei ze bij RTL Late Night. "Maar het oordelen over grensoverschrijdend gedrag hoort in de rechtbank thuis, niet in de media."

Filmproducent Gosschalk wordt door meerdere mannen beschuldigd van seksuele intimidatie. "Beschuldigingen in de media leiden tot een publieke veroordeling van een persoon", zei Schuurman. "De #MeToo-discussie is essentieel geweest voor het bespreekbaar maken van grensoverschrijdend gedrag. Maar als we echt iets willen veranderen, moeten we de discussie anders voeren."

Sensatiezucht

"De sensatiezucht en de wellust om mensen aan de hoogste boom op te knopen is groot op dit moment. Ik maak me er zorgen over dat we als maatschappij die kant op gaan. Dan kunnen we net zo goed de rechtsstaat afschaffen en ons op gezette tijden op een centraal plein verzamelen en diegenen wiens gedrag we afkeuren te stenigen."

Schuurman is al twintig jaar goed bevriend is met Gosschalk. Ze zei zijn gedrag af te keuren, maar gaf ook aan dat Gosschalk andere kanten heeft. "Het is dom en lelijk wat hij heeft gedaan. Dat gedrag keur ik af, maar ik keur Job niet af als mens. Dit gedrag is slechts een deel van hem. Hij is ook lief, warm, charmant, geestig en bijzonder getalenteerd.'' 

Bekijk hier het hele fragment van RTL Late Night:

Onder de acteurs die Gosschalk beschuldigen van seksuele intimidatie is Willem Drieling. Toen hij als 16-jarige werd gecast, zou Gosschalk de fout in zijn gegaan.

Meer op rtlnieuws.nl:

13 november 2017 20:47, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Kemna Casting wil helemaal van omstreden Job Gosschalk af

Kemna Casting wil helemaal van omstreden Job Gosschalk af

Kemna Casting is van plan om de banden met castingdirector Job Gosschalk te verbreken. In een persverklaring laat Kemna Casting weten dat alle samenwerkingsverbanden inmiddels zijn beëindigd en dat Jobs mogelijke indirecte invloed als stemgerechtigd mede-aandeelhouder van Kemna Casting en gelieerde bedrijven zo snel mogelijk wordt beëindigd.

De omstreden castingdirector heeft eerder deze maand toegegeven grensoverschrijdend bezig te zijn geweest met (jonge) acteurs. Hoewel Job Gosschalk al tien jaar niet meer werkzaam is bij castingbureau Kemna Casting, is hij nog wel mede-eigenaar van Hans Kemna Casting en een aantal dochterbedrijven. Maar niet voor lang meer, zo stelt Kemna Casting. 

Vertrouwenspersoon

Kemna Casting schrijft verder dat het onafhankelijke Bureau Integriteit (BING) het castingbureau vanaf deze week bijstaat met een vertrouwenspersoon en het opstellen van een klachtenregeling, een meldingsregeling en een gedragscode.

Het bedrijf roept iedereen op die iets heeft meegemaakt dat hij of zij als ongewenst heeft ervaren, dit bij Kemna Casting te melden of bij de vertrouwenspersoon van Bureau Integriteit.

Meer Boulevard:

08 november 2017 20:01, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Meer slachtoffers Job Gosschalk melden zich

Meer slachtoffers Job Gosschalk melden zich

Negen nieuwe acteurs hebben zich woensdag gemeld bij RTL Boulevard met een verhaal dat zij in het verleden seksueel zijn geïntimideerd door Job Gosschalk. RTL Boulevard beschikt nu in totaal over 37 verschillende verhalen.

Job Gosschalk kwam dinsdag in opspraak toen naar buiten kwam dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan misbruik van zijn functie en positie in zijn tijd als casting director. De producent en regisseur maakte direct bekend te stoppen met zijn werk en erkende dat hij grenzen heeft overschreden in zijn omgang met acteurs.

08 november 2017 18:08, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Zaak-Gosschalk: 'Alsof de beerput nu opengaat'

Voormalig castingdirector Harry Klooster praat openhartig met RTL Boulevard over de zaak-Job Gosschalk. Harry vertelt dat hij al jaren op de hoogte is van de verhalen die de ronde gaan over Job, maar dat hij vond dat het niet aan hem was de vuile was buiten te hangen. "Het is aan de acteurs om ermee naar buiten te komen. En het is moedig dat ze dit nu doen."

Meer op rtlboulevard.nl: Ook Big Brother-winnaar Bart kreeg te maken met Job Gosschalk: 'Ik voelde me vies'

07 november 2017 21:26, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Yorick van Wageningen: Job Gosschalk heeft talloze levens verwoest

Yorick van Wageningen is een van de vele slachtoffers van producent en regisseur Job Gosschalk. Tegen de Volkskrant vertelt de acteur dat hij 'een seksueel incident' met hem heeft gehad. Yorick werd daarna decennialang door Kemna Casting, het bureau waar Gosschalk casting director was, in de ban gedaan.

"Alhoewel dit tot een duistere periode in mijn leven heeft geleid, ben ik uiteindelijk de dans ontsprongen door in Hollywood aan de bak te komen. Mijn hart gaat uit naar hen die niet zo goed zijn weggekomen", aldus Van Wageningen, die onder meer speelde in de film The Girl With The Dragon Tattoo.

Wie is Job Gosschalk

 

 

Carrières verwoest, dromen verwoest

"Belangrijk is nu dat alle slachtoffers die zich tot nu toe verborgen hebben moeten houden de kans krijgen hun leven opnieuw te beginnen", gaat Yorick verder. "Ik overdrijf niet als ik zeg dat er talloze levens zijn verwoest. Ik ben bij sommigen daar persoonlijk getuige van geweest. Om dat af te doen als 'gekwetst of een pijnlijke herinnering te hebben' komt in mijn ogen obsceen over. Er zijn carrières verwoest, dromen verwoest, identiteiten verwoest. Acteren is zoveel meer dan 'een vak', als dat van je wordt afgenomen sterft er iets."

Eerder lieten andere bekenden als Winston Post, Bart Spring in 't Veld en Etienne Poeder al weten dat zij ook het een en ander hebben meegemaakt met Job Gosschalk. De lijst is langer maar veel betrokkenen willen alleen anoniem hun verhaal doen.

Acteurs over Gosschalk: 'Hij wilde dat ik met mijn erectie ging spelen':

07 november 2017 19:52, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

'Ineens had ik zijn tong in m'n mond'

Regisseur en castingdirector Job Gosschalk ligt onder vuur omdat hij zich schuldig heeft gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag bij een groot aantal mannelijke acteurs. Naar aanleiding hiervan komen steeds meer (voormalige) acteurs, sommigen anoniem uit angst niet meer aan de bak te komen, naar buiten met hun ervaringen met de producent. "Het voelde heel beklemmend."

Sommige acteurs willen niet met naam en toenaam in de publiciteit, uit angst hun werk kwijt te raken of zelfs nooit meer aan het werk te komen. Zij delen hun ervaringen anoniem. Hun namen zijn bij bekend bij de redactie.

Meer op rtlboulevard.nl: Ook Big Brother-winnaar Bart kreeg te maken met Job Gosschalk: 'Ik voelde me vies'

07 november 2017 19:36, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

'Ik wist: dit klopt niet'

Regisseur en castingdirector Job Gosschalk ligt onder vuur omdat hij zich schuldig heeft gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag bij een groot aantal mannelijke acteurs. Naar aanleiding hiervan komen steeds meer (voormalige) acteurs, sommigen anoniem uit angst niet meer aan de bak te komen, naar buiten met verhalen over hun ervaringen met de producent. "Hij kwam achter me staan en ik dacht: je bent wel héél dichtbij nu."

Sommige acteurs willen niet met naam en toenaam in de publiciteit, uit angst hun werk kwijt te raken of zelfs nooit meer aan het werk te komen. Zij delen hun ervaringen anoniem. Hun namen zijn bij bekend bij de redactie.

Meer op rtlboulevard.nl:

07 november 2017 19:32, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Job Gosschalk onder vuur: 'Gaat niet om zomaar een slippertje'

Regisseur en castingdirector Job Gosschalk ligt onder vuur omdat hij zich schuldig heeft gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag bij een groot aantal mannelijke acteurs. RTL Boulevard werkt al weken in het diepste geheim aan een onderzoek naar Gosschalk, nadat de ene na de andere acteur zich bij ons meldt met verhalen over zijn dubieuze praktijken. Een aantal van hen doet nu exclusief zijn verhaal in RTL Boulevard.

07 november 2017 19:26, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Aangiftes tegen regisseur Job Gosschalk

Aangiftes tegen regisseur Job Gosschalk

Meerdere acteurs doen aangifte tegen Job Gosschalk wegens seksuele intimidatie. Dit vertelde Peter R. de Vries in RTL Boulevard. De misdaadjournalist was nauw betrokken bij het onderzoek van RTL Boulevard naar de producent en regisseur.

Job Gosschalk heeft zich in zeker twintig gevallen schuldig gemaakt aan misbruik van zijn functie en positie. Dat gebeurde tussen 2002 en 2015. RTL Boulevard sprak de afgelopen weken met meer dan 70 personen.

Gosschalk maakte vandaag bekend te stoppen met zijn werk en erkende dat hij grenzen heeft overschreden in zijn omgang met acteurs. De Vries verwacht dat er meer aangiftes volgen.

Acteurs over Gosschalk: 'Hij wilde dat ik met mijn erectie ging spelen':

07 november 2017 19:13, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

'En nu moet je aan jezelf gaan zitten'

Michiel doet als jonge acteur auditie bij Job Gosschalk en maakt zo kennis met de vreemde praktijken die de castingdirector erop na houdt. "Het stomme is: je realiseert het je wel, maar ik wilde toch indruk maken op deze man, laten zien dat ik écht iets kon." En dus kleedde Michiel zich uit.

Meer op rtlbulevard.nl: Ook Big Brother-winnaar Bart kreeg te maken met Job Gosschalk: 'Ik voelde me vies'

07 november 2017 19:01, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Ook Big Brother-winnaar Bart kreeg te maken met Job Gosschalk: 'Ik voelde me vies'

In 1999 wint Bart Spring in 't Veld de eerste editie van kijkcijferknaller Big Brother. Er gaan deuren open voor Bart die voorheen potdicht zaten, maar ook een die wat hem betreft niet open had hoeven gaan: hij komt op het pad van castingdirector Job Gosschalk. Bart vertelt exclusief aan RTL Boulevard hoe Job hem verleidde een scène te spelen waarbij Bart zichzelf moest betasten. "Ik voelde me smerig."

Bart Spring in ’t Veld doet eenmalig zijn verhaal in RTL Boulevard in de hoop andere acteurs een hart onder de riem te steken en om het gedrag van Job Gosschalk aan de kaak te stellen. “Ik wil dat deze man stopt.”

Job Gosschalk heeft vanmorgen in een verklaring toegegeven zich schuldig te hebben gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag.

Meer op rtlboulevard.nl:

07 november 2017 17:53, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Ook RTL geschokt door verklaring Job Gosschalk

Ook RTL geschokt door verklaring Job Gosschalk

RTL heeft geschrokken gereageerd op de verklaring die Job Gosschalk dinsdag naar buiten heeft gebracht. De producent en regisseur maakte bekend te stoppen met zijn werkzaamheden omdat hij grenzen heeft overschreden in zijn omgang met acteurs.

In een statement laat RTL weten respect te hebben voor de slachtoffers die naar buiten zijn getreden met hun verhaal. "In de eerste plaats willen we hen veel sterkte wensen", aldus RTL. "We willen nogmaals benadrukken dat we een groot belang hechten aan een veilige en gezonde werkomgeving voor iedereen die voor en met ons werkt."

Job Gosschalk was in het verleden als casting director betrokken bij verschillende series van RTL. Begin volgend jaar zou hij beginnen met opnames van de kerstfilm All You Need is Love. Dat is een productie van NL Film in coproductie met Kemna & Zonen en RTL.

07 november 2017 15:48, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Winston Post over praktijken Job Gosschalk: Ik moest een potje masturberen

Nu het nieuws rond het grensoverschrijdende gedrag van regisseur en producent Job Gosschalk op straat ligt komen steeds meer verhalen los. Ook Winston Post, die jarenlang te zien was in GTST, vertelt aan RTL Boulevard te maken te hebben gehad met Gosschalk. Zo moest hij tijdens een ‘bijlesje’ masturberen.

“Helaas is mij dit ook overkomen”, steekt Winston Post van wal tegenover RTL Boulevard. “Machtsmisbruik door toedoen van seksuele intimidatie. Alles natuurlijk onder het mom van dat het erbij hoort als je acteur bent en je geen gêne moet hebben… sure!”

Zonder gêne masturberen

Winston Post kreeg destijds ‘bijles’ van Job Gosschalk. “Dé castingdirector van een gerenommeerd castingbureau nodigde mij uit na kantooruren op kantoor. Niemand mocht het weten dat hij mij voortrok. Of ik mezelf als serieus acteur zag. In dat geval moest ik wel aan wat ‘voorwaarden’ voldoen: scènes spelen waarbij gêne geen rolt speelt en ik uiteindelijk, althans dat was de bedoeling, met mijn pik in mijn hand een potje ging masturberen. De grens was voor mij voor dat moment al bereikt en ik brak de ‘bijles’ af.”

Winston denkt dat zijn weigering de ‘lesmethodiek’ verder mee te spelen geen goede invloed heeft gehad op zijn carrière. “Eerder andersom.”

Meer op rtlboulevard.nl: 'Ik moest mezelf bevredigen tijdens auditie', zo gedroeg filmmaker Job Gosschalk zich

'Iedereen weet ervan'

De nu 45-jarige acteur, die in december met K3 te zien is in de film Love Cruise, vervolgt: “We schatten allemaal wel eens een situatie verkeerd in, doen net iets wat niet goed valt, maar als dat een chronisch iets blijkt, moet je professionele hulp zoeken.”

Winston noemt het bizar dat nooit iemand ermee naar buiten is gekomen, terwijl volgens hem vrijwel elke Nederlandse acteur van Jobs praktijken afweet, eigen ervaring of niet. “Onder elkaar praat je erover maar naar buiten toe treden is nog nooit gebeurd”, aldus Winston.

Acteurs over Gosschalk: 'Hij wilde dat ik met mijn erectie ging spelen':

07 november 2017 14:44, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

'Ik moest mezelf bevredigen tijdens auditie', zo gedroeg filmmaker Job Gosschalk zich

De bekende en zeer invloedrijke casting-director, producent en regisseur Job Gosschalk heeft zich in zeker twintig gevallen schuldig gemaakt aan misbruik van zijn functie en positie. Dat zeggen (ex-)acteurs en oud-medewerkers van Kemna Casting tegen RTL Boulevard. "Mijn opwinding moest ik laten zien en uiteindelijk mezelf bevredigen", zegt een acteur die in de avonduren bijles kreeg van Gosschalk.

RTL Boulevard sprak de afgelopen weken met in totaal meer dan zeventig personen. Twintig personen stellen en bevestigen onafhankelijk van elkaar dat Job Gosschalk in de jaren 2002 tot en met ten minste 2015 misbruik heeft gemaakt van zijn functie en positie en de 1 op 1 situatie waarin deze personen, destijds jonge acteurs, zich met hem bevonden.

RTL Boulevard had Job Gosschalk tot woensdag 8 november 10 uur de tijd gegeven te reageren. Inmiddels heeft Job zijn werkzaamheden bij Kemna & Zonen neergelegd.  

Hieronder een aantal passages uit de brief die aan Gosschalk was gestuurd. In de brief staan verklaringen van mannen die uit angst nooit meer aan de bak te komen niet met naam en toenaam genoemd willen worden, maar wel hun verhaal willen delen. Hun namen zijn bij de redactie bekend.

 'Ik werd gepusht om mijn kleding uit te doen'

"Het begon met vleierij. Job was geïnteresseerd in mijn spel. Ik voelde me vereerd en serieus genomen dat ik in de avonduren nog bijles van hem kreeg. Ik mocht het niet tegen anderen zeggen, want die zouden wellicht jaloers worden. Wekelijks gingen de lessen verder. Ik werd gepusht om mijn kleding uit te doen, me seksuele fantasieën in te beelden. Mijn opwinding moest ik laten zien en uiteindelijk mezelf bevredigen. Dat vond ik te ver gaan. Dat heb ik gezegd. Ik kreeg daarna nooit meer uitnodigingen voor audities."

'Nu wordt het wel tijd dat je me gaat zoenen'

"Hij vroeg me 's nachts langs te komen om te praten over mijn carrière. Ik ben daarheen gegaan. Ik was toen 18 of 19. Dan begint hij je te manipuleren, kleineren. En na een tijdje zei hij gewoon 'Nu wordt het wel tijd dat je me gaat zoenen.' Toen ik niet wilde, werd hij meteen kribbig."

'Het bad was al aan het vol lopen toen ik aankwam'

"Ik moest snel komen om mijn carrière te bespreken. De afspraak werd gemaakt, Job was thuis en meteen bleken er helemaal geen plannen te zijn om het over mijn loopbaan te hebben. Job wilde praten over seks en avontuurtjes. Het bad was al aan het vol lopen toen ik aankwam. Ik werd bij aankomst plotseling op mijn mond gezoend. Ik weigerde hierin mee te gaan."

'Hij is een manipulator'

"Ik was 17 toen ik het voor het eerst moest doen. Mezelf aftrekken. En niet klaarkomen. Want dat mocht niet. Het was allemaal bijles. Om mijn 'gene' te overwinnen, minder stijf te worden. Hij is een manipulator. Hij trekt je steeds verder over je grens heen.

'Uiteindelijk pakte hij me vast bij mijn kont'

"Ik ben 17 jaar als ik voor het eerst alleen bij Job bij Kemna Casting moet komen. Ik had een strakke broek aan die dag. En Job bleef daar heel overdreven, de hele tijd naar kijken. Uiteindelijk pakte hij me vast bij mijn kont. In paniek ben ik die dag weggegaan."

'Toch ben ik uiteindelijk een grens overgegaan'

'Ik moest spelen dat ik naar een pornofilm keek. Die werd ook echt opgezet. Op dat moment moest ik doen alsof die knappe man uit de film binnenkwam, maar dit was Job. Naakt. Ik liet me niet gaan, durfde me niet te geven. Toch ben ik uiteindelijk een grens overgegaan, ik deed mijn shirt en broek uit. Heb alles gegeven, alsof ik echt opgewonden werd. Job kreeg een erectie, ik niet."

'Job is gewoon een klootzak'

"Na het incident werd mijn naam steeds doorgestreept op de castinglijsten. Een vrouw van Kemna belde waarom dat toch was, 'want Job zegt dat je nooit kan'. Ik was persona non grata geworden. Kreeg geen rollen meer. Acteren heeft voor mij een nare smaak gekregen. Job is gewoon een klootzak."

'Misselijk naar huis gegaan'

"Ik moest met mijn ogen dicht tegen een paal dansen en daarbij kreungeluiden maken. Denkend aan de mooiste meisjes ooit. Ik ben misselijk naar huis gegaan. Ik had deze tactiek van tevoren bedacht omdat ik al verschillende verhalen van collega's had gehoord. Ik weet zeker als ik het wel had gedaan dat mijn carrière er rooskleurig had uitgezien."

Acteurs over Gosschalk: 'Hij wilde dat ik met mijn erectie ging spelen':

 

Meer op rtlboulevard:

Job Gosschalk kon acteurs maken of breken

07 november 2017 13:08, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Job Gosschalk kon acteurs maken of breken

Job Gosschalk kon acteurs maken of breken

Job Gosschalk geldt als een van de machtigste mannen in de Nederlandse entertainmentwereld. Hij begon in 1994 bij Kemna Casting, het grootste castingbureau van Nederland. Job was betrokken bij de acteurskeuze van vrijwel alle grote film- en televisieproducties in de jaren negentig, van Lef tot All Stars en van GTST tot Onderweg Naar Morgen en niet te vergeten de hitserie Baantjer, die hij zelf "het uithangbord van het bedrijf" noemde.

Toen directeur Hans Kemna in 2000 met pensioen ging, nam Job Gosschalk de leiding over het kantoor van hem over. Tot 2008, toen zijn neef Janusz de baas van het kantoor werd. In deze periode kreeg Job de reputatie van iemand die acteurs kon maken of breken. Zijn naam prijkte meerdere keren in het 'filmbonzen'-lijstje dat De Volkskrant ieder jaar in september publiceerde.

Gevestigde namen

Maar zijn ambities reikten verder. Samen met scenarist Kim van Kooten ontwikkelde Job het filmscript van Alles is Liefde, dat zich in 2007 met 1,3 miljoen bezoekers ontpopte tot een van de grootste Nederlandse bioscoophits in jaren. Hij wist op een knappe manier grote, gevestigde namen uit de theaterwereld te koppelen aan charismatische BN’ers die hun faam meer aan andere disciplines dankten, zoals Paul de Leeuw, Wendy van Dijk of Marc-Marie Huijbregts.

Grote projecten

Nadat hij afscheid had genomen van Kemna Casting, ging Job Gosschalk zich nog meer richten op het maken van films en televisieseries. Als producent oogstte hij veel succes (Jeuk en Moeder ik wil bij de revue), maar films die hij als regisseur maakte zoals Alle Tijd en De Zevende Hemel werden niet unaniem geprezen. Daarnaast ontwikkelde hij met zijn eigen productiehuis ook steeds meer theaterproducties. Hij kreeg lof voor zijn Nederlandse bewerking van het wereldberoemde aids-drama The Normal Heart en scoorde een gigantische hit met zijn musicalversie van filmkomedie De Marathon.

All You Need Is Love

Job Gosschalk is op dit moment betrokken bij diverse grote projecten, zoals een musicalversie van filmhit All Stars uit 1997 en een romantische komedie gebaseerd op het RTL-programma All You Need is Love. Het is niet duidelijk wat er met deze projecten gaat gebeuren nu Job, die de grote spil was van deze producties, per direct al zijn werkzaamheden neerlegt.

Vanavond alles over de zaak-Job Gosschalk in RTL Boulevard

07 november 2017 12:05, in:

Filmmaker Job Gosschalk onder vuur

Producent en regisseur Job Gosschalk vertrekt om grensoverschrijdend gedrag

Producent en regisseur Job Gosschalk vertrekt om grensoverschrijdend gedrag

Producent en regisseur Job Gosschalk heeft vandaag toegegeven dat hij grenzen heeft overschreden in zijn omgang met acteurs. Hij treedt daarom terug als producent en regisseur van Kemna & Zonen. Hij is ondermeer producent van de film Alles is Liefde.

Hij was tot 10 jaar geleden werkzaam als casting-director bij Kemna Casting. Hij werkte mee aan tientallen Nederlandse films en tv-series, zoals Alles is Liefde, Het schaap met de vijf poten, JEUK! Hij won voor de film Alles is Liefde een Gouden Kalf. 

Kleren uitdoen

In een verklaring schrijft Gosschalk dat hij de afgelopen weken onderwerp is geweest van geruchten over zijn omgang met acteurs.

"Het klopt dat ik één-op-één met acteurs aan scènes heb gewerkt, ook bij mij thuis. Het is voorgekomen dat ik daarbij acteurs heb gevraagd hun kleren uit te doen. Ik ben daarbij in een aantal gevallen - besef ik nu - over grenzen gegaan.''

Wilde geruchten

Gosschalk ontkent in zijn verklaring dat in de situaties van speloefeningen ooit sprake geweest van fysiek contact. Ook 'wilde geruchten over drugs, betasten en minderjarigen' ontkent hij. "Daar is absoluut geen sprake van geweest.''

Gosschalk heeft besloten zijn werkzaamheden neer te leggen. Hij is onder meer theaterregisseur van de succesvolle musical De Marathon. Hij is bekend geworden als mede-eigenaar van het castingbureau Kemna Casting en was daar tot 2008 werkzaam.

Tientallen acteurs

RTL Boulevard heeft de afgelopen tijd onderzoek gedaan naar Gosschalk en gesproken met tientallen acteurs. Zij bevestigen het beeld van grensoverschrijdend gedrag.

Het bedrijf Kemna Casting laat op de website weten dat grensoverschrijdend gedrag op geen enkele manier wordt getolereerd binnen hun organisatie. "Wij doen er daarom alles aan om dergelijk gedrag te voorkomen en nemen waar nodig maatregelen. Zo is er nu een vertrouwenspersoon tot wie acteurs en actrices zich kunnen wenden."

Meer op rtlnieuws.nl:
Weinstein weer beticht van misbruik: 'Ik slaap met een honkbalknuppel'