Economie

50 jaar Zeeman: 'Ongelooflijk knap dat ze er nog zijn'

03 juni 2017 09:01 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
Beeld © ANP

Zeeman bestaat vijftig jaar en dat wordt vandaag in alle winkels gevierd. De textieldiscounter groeide uit tot keten van bijna 1300 winkels. Toch zijn sommige retailexperts somber over de toekomst: globale concurrenten rukken op.

De kern van het assortiment van Zeeman bestaat uit: ondergoed, 'beenmode' (onder meer sokken en panty's), kinderkleding en huishoudtextiel zoals handdoeken en hoeslakens. In 50 jaar tijd is Zeeman uitgegroeid tot een keten met bijna 1300 winkels in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Oostenrijk.

Maar de groei lijkt er uit te zijn. Het meest recente omzetcijfer is over 2015: een daling van 1,3 procent tot 530 miljoen euro. Over 2014 daalde de omzet ook al, met 1 procent.

Een woordvoerder wijt die daling aan het verbouwen van winkels, waardoor sommige even gesloten waren. Over de omzet over 2016 wil zij niets zeggen, maar het resultaat zou fors gegroeid zijn. Toch zijn retailexperts Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit, en merken- en retaildeskundige Paul Moers somberder.

Primark en webshops

''De laatste jaren had Zeeman als discounter relatief weinig last van zogeheten fast fashionketens, zoals Hennes & Mauritz en Zara'', zegt Koelemeijer. Maar volgens haar heeft Zeeman wel last gehad van de opkomst van Primark.

Jarenlang zat Zeeman in een hele sterke positie, ze waren de goedkoopste in de markt. Maar nu is Primark dat, aldus Koelemeijer. Ze spreekt over een race to the bottom, al heeft Zeeman volgens Koelemeijer een veel minder modieus publiek.

Webshop Zeeman nog klein

Online gaat de slag bij discounters zeker nog komen, zegt Koelemeijer. Tot nu toe zijn er geen grote spelers aan de onderkant van de markt met een flinke webshop. Dat komt met name door de lage marges, waardoor een webwinkel niet snel lonend is. Maar het is niet de vraag of, maar wanneer een speler, zoals Amazon of Zalando, op de markt voor kleding komt, denkt Koelemeijer.

De woordvoerder van Zeeman erkent dat het een turbulente markt is, onder invloed van nieuwe toetreders. "Maar ten opzichte van andere ketens is Zeeman wel voldoende uniek om bestaansrecht te hebben, dat is ook wel gebleken uit de groei die we doormaken." Zeeman heeft volgens de zegsman nooit rode cijfers geschreven.

Zeeman heeft overigens wel een webshop, maar de omzet die daar wordt behaald is maar een klein deel van het totaal.

Tekst gaat verder onder de foto

Thumbnail

'Knap dat ze er nog zijn'

Koelemeijer is niet alleen maar negatief over Zeeman. Ze vindt het "ongelooflijk knap dat ze er nog zijn, ze blijven wel overeind in het geweld." Maar ze vraagt zich wel af of Zeeman ook is opgewassen tegen de echte globale spelers, zoals Primark. Als je dan ook nog online concurrentie erbij krijgt, dan wordt er wel wat van je omzet afgeknabbeld, stelt ze. 

Koelemeijer: ''In de retail is het een enorme prestatie als je 50 jaar bestaat. Ik weet niet of Zeeman over 50 jaar nog  bestaat, in ieder geval niet in de huidige vorm.''

'Zeeman heeft te lang gemolken'

Merken- en retaildeskundige Paul Moers is somberder over Zeeman. ''Het is een concept dat de laatste jaren niet met zijn tijd is meegegaan''. Hij stipt aan dat Primark goedkoper is en wél mooi design aanbiedt.

Volgens hem moet Zeeman zichzelf opnieuw uitvinden. ''Ze hebben te lang gemolken, geteerd op de successen van gisteren, maar ze moeten wel blijven investeren."

'Komen er nog tien jaar bij?'

Volgens Moers kun je niet meer winnen van Primark. Een geruststelling is wel dat er groei is in het hoge én het lage segment van de markt. Zeeman zit aan de onderkant. Het middensegment krimpt, dat geeft wat lucht, aldus Moers.

Maar hij denkt wel dat Zeeman iets moet doen, "anders is de toekomst van het bedrijf onzeker. Zeeman bestaat 50 jaar, maar ik vraag me af of daar nog tien jaar bijkomen." 

Zeeman heeft in de afgelopen drie tot vier jaar de helft van de winkels vernieuwd. De andere helft zal wat meer tijd kosten. Die ombouw hangt mede af van de vraag of huurcontracten aflopen, want dan heeft het geen zin om geld in een verbouwing te stoppen.

Tekst gaat verder onder de foto

Thumbnail

Alphen aan den Rijn

Interessant is dat Zeeman nog altijd vanuit Alphen aan den Rijn wordt bestuurd. Op het hoofdkantoor zitten maar 150 werknemers. Er zijn bijvoorbeeld maar zeven inkopers en nog eens zeven medewerkers voor marketing. In Alphen aan den Rijn is ook het enige distributiecentrum. De komende twee jaar wordt de capaciteit daarvan vergroot, waardoor er straks 2000 winkels vanuit daar kunnen worden bevoorraad.

Dat betekent dat er nog flinke ruimte is voor groei. Die moet met name van buiten Nederland en België komen. Zo zijn er in Frankrijk en Duitsland rond de 200 winkels. Daar is nog voldoende ruimte voor groei, aldus de woordvoerder van Zeeman. Dat is er volgens haar ook in Nederland en België, door de doelgroep nog wat verder te verbreden.

Zeeman wil kampioen worden in 'textielbasics'. "Een concern als Amazon houden we wel in de gaten, maar met de lage prijzen is verkopen via internet lastig", zegt de woordvoerder.

Zeeman moet nog wel voor het eind van het jaar een nieuwe topman vinden. De huidige ceo, Bart Karis, vertrekt aan het einde van dit jaar. Zijn opvolger komt niet van binnen het bedrijf of uit de familie Zeeman, die nog altijd de meerderheid van de aandelen heeft.

Feest

Maar eerst wordt het 50-jarig bestaan gevierd. Onlangs gebeurde dat met het personeel en vandaag met de klanten. De laatste tijd is er heel wat gratis bellenblaas uitgedeeld. In sommige zat een stokje met een andere kleur. De prijs die die klanten krijgen, kunnen ze ophalen in een winkel, om ze te laten kennis maken met de nieuwe winkels.

Verder wordt geprobeerd om het wereldrecord simultaan bellenblazen te verbeteren.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`