Economie

Verbod op reclamedrukwerk voelen retailers meteen

22 november 2017 19:32 Aangepast: 22 november 2017 20:41
Beeld © ANP

Vanaf januari mogen in Amsterdam alleen nog maar reclamefolders worden bezorgd bij mensen met een ja/ja-sticker. Daardoor kunnen winkeliers hun folders bij veel minder mensen kwijt en dat gaat pijn doen.

De rechter bepaalde vandaag dat de gemeente Amsterdam de ja/ja-sticker in mag voeren, waardoor reclamedrukwerk alleen bij mensen bezorgd mag worden met zo'n sticker. Een omkering dus van de huidige stand van zaken, waar mensen die geen folders willen een nee/ja- of nee/nee-sticker moeten plakken.

Volgen andere steden?

Zeker als de maatregel ook in de rest van Nederland van kracht zou worden, gaat dat retailers omzet kosten is de verwachting. De Amsterdamse wethouder voor Duurzaamheid Abdeluheb Choho denkt dat 'heel Nederland dit Amsterdamse voorbeeld gaat volgen'.

Bronnen melden dat verder in ieder geval Amstelveen, Den Haag, Haarlem, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zaanstad ook af willen van het massale reclamedrukwerk.

Onderzoek

Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel zou de retailsector hard geraakt worden door een folderverbod. De belangenclub becijfert dat 29 procent van de omzet van winkeliers het gevolg is van reclamefolders.

Uit een eerder onderzoek van TNS (in opdracht van Reclamefolder.nl) bleek dat reclamefolders 20 procent van de lezers daadwerkelijk aansporen tot aankopen. Uit een onderzoek van data- en advieskantoor Mediabrand Marketing Sciences zou zelfs blijken dat de omzet van een winkelier met 41 procent gestuwd kan worden door folderwerk.

Suf medium, veel impact

Hoewel de cijfers nogal uiteenlopen, wijzen de onderzoeken er wel op dat een folderverbod pijnlijk zal zijn voor de sector. Ook retaildeskundige Paul Moers is daarvan overtuigd.

Over de impact van reclamefolders 'sta je versteld', zegt Moers. "Het is een suf medium op het eerste gezicht, maar mensen zijn er van oudsher mee opgegroeid." Volgens hem kunnen retailers het gat ook niet dichten met e-folders. "Mensen willen op klassieke manier verrast worden", aldus Moers.

Winkeliers merken het meteen

Hoeveel omzet retailers mislopen zonder reclamedrukwerk is volgens Moers moeilijk te zeggen, maar winkeliers 'zouden het meteen merken', is zijn overtuiging. En ook als alle winkeliers in hetzelfde schuitje zitten, hebben ze er last van. Mensen worden met de folder nou eenmaal verleid om spullen te kopen die ze anders niet zouden aanschaffen, is het idee.

Niet zo gek dus dat ook de grote winkelketens die veel reclame versturen helemaal niet blij zijn met het vooruitzicht dat reclamedrukwerk aan banden wordt gelegd.

"Dit gaat ons raken"

De grootste supermarktketen van Nederland, Albert Heijn, wil niet zelf reageren, maar verwijst naar Detailhandel Nederland. Die verwijzen op hun beurt weer naar de Raad Nederlandse Detailhandel. Laatstgenoemde is fel tegenstander van de maatregel en noemt folders zelfs een 'katalysator voor innovatie'. Volgens de belangenvereniging zorgen folders ervoor dat consumenten 'goed geïnformeerde keuzes kunnen maken over goederen en diensten en om geld te besparen'.

Supermarktketen PLUS laat in een korte reactie weten zich te gaan beraden, want 'dit zal ook PLUS raken'. Concurrenten Vomar en Jumbo wilden niets kwijt over de beslissing.

Drogisterij Kruidvat, dat naar eigen zeggen de best gelezen folder heeft, noemt het 'spijtig'. Het bedrijf is nu van plan om consumenten meer digitaal te gaan benaderen.

1,8 miljoen kilo papier

Voorstanders van de maatregel kunnen hun hart ophalen. Alleen al in Amsterdam zou er per jaar 1,8 miljoen kilo papier bespaard worden.

`