Economie

Het geheim achter de groei van Rituals

26 januari 2017 14:17 Aangepast: 29 juli 2017 02:30
Oprichter en directeur Raymond Cloosterman van Rituals. Beeld © Rituals

Het doel: binnen tien jaar ook buiten Europa fors uitbreiden. De methode: jezelf iedere dag vernieuwen. Rituals-oprichter Raymond Cloosterman is trots op wat hij al heeft bereikt, maar nog lang niet klaar.

Cosmetica-producent Rituals ​was vorig jaar het 'best groeiende' bedrijf van Nederland, volgens een ranglijst van het Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Over omzet en winst - volgens de laatst gedeponeerde jaarrekening van Amsterdam Global Ventures BV 283 miljoen omzet en 33 miljoen euro winst in 2015 - wil oprichter Raymond Cloosterman niets zeggen ("We zijn een heel gezond bedrijf en groeien ieder jaar ook qua winst"), maar hij is erg blij met de uitverkiezing. "We waren prettig verrast, het is een mooie beloning voor het merk en de mensen die achter de schermen zo hard werken", vertelt hij RTL Z.

Actief in 26 landen

Met zijn in 2000 opgerichte bedrijf timmert Cloosterman, getrouwd met Colette van Eerd van supermarktconcern Jumbo, hard aan de weg. Inmiddels is Rituals actief in 26 landen met ruim 500 winkels en 1800 shop-in-shops. En als het aan hem ligt is de groei er nog lang niet uit: "We willen dit jaar nog twee à drie winkels openen per week en ook nog drie à vier shop-in-shopvestigingen", ontvouwt hij zijn groeiplannen. 

Thumbnail

Het interieur van een Ritualswinkel. (Beeld: Rituals)

Hij heeft 'groot geloof' in de samenwerking met bijvoorbeeld de Bijenkorf of Douglas. Ook probeert hij de producten van Rituals bij nog meer luchthavens, vliegmaatschappijen en hotels aan de man te brengen. "Dat zijn de plekken waar we onze doelgroep kunnen bereiken", legt hij uit.

Daarnaast wil Rituals meer omzet halen met online verkoop. "Nu is dat goed voor 7 procent van de omzet, dat moet binnen vijf jaar 20 procent zijn", zegt Cloosterman. Blijven vernieuwen is volgens hem heel belangrijk en de ideeën daarvoor doet hij vaak op tijdens zijn reizen. Als voorbeeld noemt hij een rondreis door India, waar hij de inspiratie vandaan haalde voor de Ayurveda-producten.

Winkels in Dubai en New York

Cloosterman blikt trots terug op de afgelopen periode, waarin Rituals startte in onder meer Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Frankrijk, Oman, Dubai en Qatar. Ook in New York zijn inmiddels tien winkels geopend. De omzet van bestaande Europese winkels groeide met gemiddeld 18 procent. "Dat is het mooiste rapportcijfer, want dat zegt echt iets over de kracht van je merk."

Thumbnail

Het succes van Rituals leunt volgens Cloosterman op twee pijlers. "De filosofie van Rituals zit dicht aan tegen de tijdsgeest van nu, waarin mindfulness en yoga een belangrijke rol spelen", zegt hij. Dat zijn bedrijf veel innoveert is de andere succesfactor: "Zelfs midden in de crisis groeiden wij door, omdat wij blijven investeren in innovatie, mensen en winkels."

'Minder wellness-dna in de VS'

"De grote droom is om binnen tien jaar een mooi klein wereldmerk te bouwen", kijkt Cloosterman vooruit. Daarvoor wil hij Rituals ook succesvol maken in andere delen van de wereld. Dat dit niet vanzelf zal gaan, snapt hij ook wel: "In New York is het harder werken om op te vallen. In de VS en het Verenigd Koninkrijk is retail een dure hobby, ook omdat de huren voor winkelpanden zo hoog zijn."

In landen als Zweden en Zwitserland geven mensen makkelijker geld uit. Het 'wellness-dna' zit minder in de Anglo-Amerikaanse cultuur gebakken, verklaart hij het verschil in groei. "Dat betekent een iets langere aanloop, maar we komen er wel", blijft hij vol vertrouwen.