Economie

Fiscus neemt omstreden belastingtruc NS onder de loep

08 maart 2017 06:06 Aangepast: 28 juli 2017 17:00
Beeld © ANP

De fiscus doet onderzoek naar de omstreden Ierse belastingconstructie van de Nederlandse Spoorwegen. Dat blijkt uit de jaarrekening van het vervoersbedrijf. Het onderzoek kan de belastingdruk van NS flink verhogen, mogelijk moet het bedrijf ook miljoenen aan naheffingen betalen.

Volgens het verslag richt het onderzoek van de Belastingdienst zich op "de fiscale behandeling van transacties met de Ierse dochter NS Financial Services." Via dat leasebedrijf, dat NS in 1998 oprichtte, wist de spoorvervoerder de afgelopen jaren voor enorme bedragen aan belasting te ontwijken.

Nederlandse winst gedrukt

Hoe dat in zijn werk ging? NS Financial Services kocht op papier de treinstellen, waarmee NS rijdt. Die worden vervolgens verhuurd aan NS. Omdat het Ierse bedrijf voor die verhuur een vette rekening aan de Nederlandse moeder stuurde, kon de Nederlandse winst van NS worden gedrukt. In Ierland betaalt NS een veel lager tarief voor de winstbelasting.

Zo bespaarde het vervoersbedrijf, dat volledig in handen is van de Staat, de afgelopen jaren tientallen miljoenen aan Nederlandse winstbelasting. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën schreef de Tweede Kamer eerder dat de constructie de schatkist 8 miljoen euro belasting per 100 miljoen euro winst scheelde. Vorig jaar boekte NS een winst van 212 miljoen euro, het jaar ervoor 118 miljoen.

In opspraak

Eind 2012 raakte de belastingtruc van NS in opspraak. "Ik vind het uit maatschappelijk oogpunt onwenselijk als staatsdeelnemingen hun belasting niet betalen in het land waar de betreffende activiteiten plaatsvinden", schreef Dijsselbloem aan de Tweede Kamer. Hij dwong NS de constructie (geleidelijk) af te bouwen.

Maar die afbouw blijkt voor de Belastingdienst niet genoeg. Volgens de jaarrekening van NS is de fiscus een onderzoek begonnen naar de Ierse constructie. Onder het vergrootglas liggen de leasecontracten vanaf 2013.

Verhoogde belastingdruk

Volgens het spoorbedrijf kan het onderzoek de belastingdruk van NS behoorlijk verhogen. Omdat het onderzoek zich uitstrekt over de periode vanaf 2013, kan ook een fikse naheffing volgen.

Hoe hoog die naheffing kan zijn, is onzeker. Volgens de laatste vier jaarrekeningen heeft NS via alle buitenlandse routes de afgelopen vier jaar 57 miljoen euro belasting bespaard. Maar dat betreft niet alleen de Ierse constructie, benadrukt woordvoerder Erik Kroeze van NS. "Daarin zitten ook onze spooractiviteiten in Duitsland en het Verenigde Koninkrijk." Hoeveel belastingbesparing alleen de Ierse route opleverde, wil hij niet zeggen.

Geen geld opzij

NS heeft geen geld apart gezet om een naheffing te betalen. "Tot 2012 is de belastingaangifte op dit gebied goedgekeurd en we zien geen reden waarom dat voor de daarop volgende jaren niet zou gebeuren", aldus de woordvoerder.

De Belastingdienst wil het onderzoek niet toelichten. "We doen nooit uitspraken over eventuele lopende onderzoeken", aldus een woordvoerster.

`