Economie

Sjoemelen: 30.000 euro boete, per auto

29 mei 2017 14:39 Aangepast: 28 juli 2017 00:00
Beeld © EPA

Autofabrikanten die met sjoemelsoftware de echte uitstoot van schadelijke stoffen verbloemen, kunnen in de toekomst boetes tot 30.000 euro per voertuig krijgen. De Europese Commissie gaat controleren en mag straffen gaan uitdelen.

Dat is de uitkomst van overleg tussen de Europese ministers die verantwoordelijk zijn voor de interne markt. De regelgeving is nog niet definitief, want het Europees Parlement mag er ook nog z'n zegje over doen. 

Dat werkt als volgt: de ministers en het Parlement hebben nu beide mandaat gegeven om te gaan onderhandelen in een zogeheten trialoog, waar ook de Commissie bij betrokken is. Het compromis dat uit die onderhandelingen komt, moet vervolgens nog goedgekeurd worden door zowel de ministers als het Parlement. 

'Schokkende fraudes'

De regelgeving volgt op het sjoemelschandaal bij Volkswagen. Die kwam in september 2015 aan het licht, sindsdien zijn ook andere autobouwers onderwerp van onderzoeken door toezichthouders. Vorige week werd General Motors nog aangeklaagd op verdenking van sjoemelen met emissietesten. 

De Europese Commissie wil een einde aan deze 'schokkende' vorm van fraude. Betrouwbare controles zullen herhaling voorkomen, verzekerde de Maltese minister van Economische Zaken, Chris Cardona, die het overleg voorzat. EU-industriecommissaris Elzbieta Bienkowska verwelkomde het akkoord.

De nationale keuringsorganisaties, in Nederland is dat de RDW, blijven hoofdverantwoordelijk voor de keuringen. Ze moeten wel strenger worden en ook auto's die al op de markt zijn controleren. Er wordt verder een 'forum' opgezet waar nationale autoriteiten informatie uitwisselen.

Kamp ontevreden

Minister Henk Kamp van Economische Zaken zei dat versterking van het goedkeuringssysteem noodzakelijk is. Onder druk van landen met een grote auto-industrie, met Duitsland voorop, is het oorspronkelijke voorstel afgezwakt. Volgens Kamp had het verder kunnen gaan ondanks dat hij er wel mee instemde. "We vinden dat er geen tijd te verliezen is", zei hij. 

Dat Kamp niet het beoogde resultaat heeft gehaald is volgens een woordvoerder een onderdeel van het besluitvormingsproces. "Iedereen doet water bij de wijn bij dit soort onderhandelingen", legt hij uit. 

Ook voor de GroenLinks-fractie in het Europarlement gaat het akkoord lang niet ver genoeg. "Dit is weer een typische Europese houtje-touwtje-oplossing", reageert een woordvoerder. "Wij hebben onze vraagtekens of dit nu een nieuw dieselgate gaat voorkomen." De partij pleit ervoor om testresultaten openbaar te maken, zodat verschillen tussen tests inzichtelijk worden. 

Vrees voor papieren tijger 

De Europese consumentenkoepel BEUC roept het parlement op het voorstel aan te scherpen. Automakers mogen autotesten nog altijd medefinancieren.

Bovendien kan de Europese Commissie geen boetes opleggen als een lidstaat al een onbetekenende straf heeft uitgedeeld, aldus BEUC. Door de 'halfbakken maatregelen' bestaat het risico dat de hervorming van het toezicht uitloopt op een papieren tijger, vreest de organisatie.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`