Nederland

Kijkcijfers schaatsen flink omlaag: sponsors haken af

07 maart 2016 18:24 Aangepast: 07 maart 2016 19:50
"Erg blij mee", zei Kramer na afloop. Beeld © ANP

De kijkcijfers voor het WK allround schaatsen zijn de afgelopen jaren flink gedaald, blijkt uit een inventarisatie van het programma Z Today. Lopen sponsors nu niet heel veel geld mis?

Afgelopen weekend keken 1,2 miljoen mensen naar de 10 kilometer tijdens het WK allround in Berlijn, gewonnen door Sven Kramer. In 2012 keken naar dezelfde afstand nog 2,2 miljoen mensen. En in 2007 ging het zelfs om 3,2 miljoen mensen. Ook andere afstanden zijn over het algemeen flink minder bekeken.

Volgens sportmarketeer Bob van Oosterhout moet de schaatssport 'radicaal' veranderen. Zo zou het aantal toernooien drastisch moeten worden teruggebracht. "Er zijn te veel winnaars. Er staat nu elke week een andere kampioen met een beker in zijn handen", aldus Van Oosterhout.

In juni is er een congres van internationale schaatsbond ISU, waar gestemd zal worden over het voorstel om het aantal wereldkampioenschappen te verminderen.

Nog wel aantrekkelijk voor sponsors
De interesse van sponsors loopt eveneens terug. Zo zat viervoudig Olympisch kampioen Ireen Wüst van april tot december zonder sponsor. "Schaatsen is nog steeds een aantrekkelijke sport voor sponsors. Maar de budgetten lopen wel terug", aldus Van Oosterhout.

Als voorbeeld noemt de sportmarketeer Lotto-Jumbo, de sponsor van de ploeg van Sven Kramer. Volgens Van Oosterhout werkt de ploeg met een budget van circa 2 miljoen euro. Veel geld, maar de vorige sponsor van de ploeg Kramer, TVM, had een budget van circa 3 miljoen euro.

Bekijk de video van Z TodaySchaatsen is saai, geldkraan gaat dicht:

Z Today is dagelijks te zien op RTL Z, van 17:30 tot 18:30 uur.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`