Nederland

Securitykosten Schiphol: wat betaal je eigenlijk?

30 juni 2016 15:26 Aangepast: 31 juli 2017 01:30
AT5

Je merkt het nauwelijks, maar alle passagiers op Schiphol betalen mee aan de beveiligingskosten van de luchthaven. Wie vanuit Nederland naar het buitenland vertrekt, betaalt nu 10,53 euro per ticket aan beveiligingskosten.

In onderstaande grafiek zie je wat passagiers de afgelopen 10 jaar aan beveiligingskosten betaalden. Per ticket wordt een heffing in rekening gebracht. Je zou verwachten dat de kosten per passagier enorm zijn toegenomen vanwege extra zorgen om terreuraanslagen, maar dat valt best mee.

Tariefontwikkeling Security Service Charge
     
  OD transfer
1-4-2005 €10,99 €3,54
1-11-2005 €11,90 €3,83
1-4-2006 €12,78 €4,11
1-11-2007 €10,84 €6,07
1-11-2008 €17,47 €9,78
1-4-2009 €12,94 €7,25
1-4-2010 €12,94 €7,25
1-4-2011 €12,68 €7,10
1-4-2012 €12,93 €7,24
1-4-2013 €12,77 €7,15
1-4-2014 €12,82 €7,18
1-4-2015 €12,17 €6,81
1-4-2016 €10,53 €5,90

Gem. stijging 2016 vs 2005 per jaar

-0,4% 4,8%

De bomaanslagen in Turkije en Brussel tonen aan dat het beveiligen van luchthavens enorm belangrijk is. Toch gaat de discussie vandaag in de Tweede Kamer niet zozeer over het verhogen van veiligheid op Schiphol, maar wie er voor de kosten opdraait: de overheid, de luchtvaartmaatschappijen of de passagiers.

Securitychecks en bodyscanners

In 2015 bedragen de beveiligingskosten op Schiphol €294 miljoen, waarvan €150 miljoen bij KLM in rekening is gebracht. De rest moet door andere luchtvaartmaatschappijen worden betaald. Daarmee worden bijvoorbeeld de securitychecks bij de vertrekhal en de bodyscanners betaald.

De Nederlandse overheid bekostigt daarnaast de inzet van de Koninklijke Marechaussee bij de paspoortcontroles, toezicht en gewapende beveiliging.

Geen extra geld

De PVV wil dat er meer belastinggeld aan security op Schiphol wordt besteed. De partij zegt veiligheid boven alles te stellen en eist dat er 100 miljoen euro aan belastinggeld wordt uitgetrokken voor de beveiliging van de luchthaven. Toch komt het er vooral op neer dat de securityheffing die passagiers betalen, omlaag gaat. Daarvan profiteren vooral KLM en Schiphol zelf. Ook de SP pleit voor extra investeringen van de overheid.

Vooralsnog is de overheid niet bereid om extra geld aan Schiphol te geven, want het kabinet wil dat Schiphol efficiënter gaat werken. Bovendien scoort Schiphol goed als je alle kosten die aan passagiers worden doorberekend vergelijkt. Schiphol is voor passagiers relatief goedkoop. 

Concurrentiepositie van Schiphol

Het debat over de beveiligingskosten gaat dus niet om het verhogen van de veiligheid van de passagiers op Schiphol, het draait puur om de concurrentiepositie van onze nationale luchthaven. Want: hoe minder passagiers per ticket aan beveiligingskosten betalen, des te interessanter Schiphol is als knooppunt in het internationale vliegverkeer.

Meer op rtlnieuws.nl:
'Schiphol wil uitbreiden met dependance en extra baan'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`