Economie

Nederlandse superrijken pompen 100 miljoen in Picnic

28 maart 2017 11:51 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
Beeld © ANP

Online supermarkt Picnic wil in heel Nederland gaan thuisbezorgen. Om dat voor elkaar te krijgen, investeren de rijkste families van ons land 100 miljoen euro in het bedrijf.

Het bedrijf dat anderhalf jaar geleden met een proef begon in Amersfoort gaat het geld onder andere gebruiken om nieuwe distributiecentra te bouwen en in meer steden boodschappen thuis te bezorgen. 

Op dit moment is Picnic behalve in Amersfoort ook actief in Utrecht en Almere en het wil ook in Delft, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Ede en Veenendaal proberen een voet tussen de deur te krijgen. 

Volgens het concern is de groei goed voor circa 10.000 extra banen. De omzet moet daarbij verdrievoudigen van 30 miljoen naar 100 miljoen euro. Volgens Picnic zelf is het succes van het bedrijf mede te danken aan het 'melkboergevoel' dat het oproept.

Vertrouwen van rijke families

De vier geldschieters hebben vertrouwen in die plannen en investeren voor de lange termijn, zegt Bart Coopmans van NPM Capital, het investeringsfonds van de familie Fentener van Vlissingen.

Dit fonds verkocht vorige week nog een belang van ruim 90 procent in het Brabantse bedrijf Vanderlande aan het Japanse Toyota Industries. De verkoop van het bedrijf dat onder meer bagagetransportbanden maakt, leverde NPM Capital ruim 1 miljard euro op

Veel retailervaring bij investeerders

Ook het investeringsfonds Hoge Dennen van de familie De Rijcke investeert. Deze familie werd ooit rijk dankzij de verkoop van drogisterijketen Kruidvat. De twee andere investeerders zijn Finci, bekend van supermarktketen Boni en Hoyberg. Dat laatste bedrijf is het investeringsvehikel van de familie Hoyer die rijk werd dankzij haar belang in Heineken.

Miljonair Bouke van der Wal, directeur eigenaar van Boni, is ook bestuurder bij Picnic BV. De vier investeerders krijgen een aanzienlijk minderheidsbelang in Picnic van 'tientallen procenten'.

Bestellen via app

Volgens Picnic hebben inmiddels 30.000 huishoudens ooit een keer hun boodschappen bij de online supermarkt. Omdat het bedrijf geen eigen supermakten heeft maar alleen een website, een magazijn en bezorgers kan de dienst goedkoper zijn dan concurrenten die wel eigen winkels hebben.

Klanten bestellen voor 23.00 uur 's avonds via een app op hun smartphone of tablet de gewenste boodschappen. Die worden dan besteld bij leveranciers en de boodschappen worden in de loop van de volgende dag met elektrische auto's bij mensen thuis afgeleverd.

Thumbnail

Picnic-oprichters Bas Verheijen, Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys en Michiel Muller (van links naar rechts) bij de start van het bedrijf in september 2015. (Foto: ANP)

`