Klimaattop

Tesla: stop de verkoop van fossiele auto’s vanaf 2025

26 oktober 2016 14:31 Aangepast: 30 juli 2017 00:00
Premier Rutte tijdens de klimaattop in Rotterdam. Beeld © ANP

Op een behoorlijk gemoedelijke Nationale Klimaattop worden veel schouderklopjes uitgedeeld, grappen gemaakt en – vooruit - opdrachten aan een nieuw kabinet meegegeven. Zo pleit Tesla voor het afschaffen van auto's die lopen op fossiele brandstoffen.

Sinds kort is hij er weer: de groen-rechtse koers van minister-president Mark Rutte. De ooit in 2008 geopperde visie van de VVD’er leek even in de ijskast te zitten, maar is met de opening van dit klimaatevenement officieel weer ontdooid.  De premier blikte in zijn openingsspeech, net als andere sprekers, terug op het grote akkoord dat werd gesloten in Parijs. Het motto van de dag is immers 'Bring Paris home'.

"We waren daar om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen. Om het smelten van de poolkappen te stoppen. En om te voorkomen dat miljoenen mensen op de vlucht moeten, omdat hun land geteisterd wordt door overstromingen of schaarste", zei Rutte.

Optimisme

Voor de rest is de premier – niet geheel verrassend – vooral optimistisch. Net als de andere gasten overigens. Zo complimenteerde directeur Joris Thijssen van Greenpeace Nederland het kabinet over het energiebeleid: “Na 20 jaar stilstand is er nu een energieakkoord, dat verdient een applaus”. 

De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb verheugde zich ondertussen op de kopjes thee, 'ehhh koffie', die hij gaat inschenken voor een gesprek dat hij gaat hosten tussen Shell - 'één van de grootste werkgevers van Rotterdam' - en Greenpeace, 'dat ook regelmatig onze wateren bezoekt' (zaal lacht).

Het klimaatakkoord in Parijs moet onder meer 'thuisgebracht' worden via 14 convenanten die aan het eind van de vele podiumpraatjes met veel joligheid worden ondertekend. Maar voor veel partijen op het podium is dat nog lang niet voldoende.

Vier adviezen aan het nieuwe kabinet:

1. Schaf de verkoop van fossiele auto’s af per 2025
Op een gegeven moment komt er in Nederland een kantelpunt. Een punt waarop er zo veel mensen elektrisch rijden dat de rest van autobezittend Nederland denkt: shit, straks is mijn fossiele auto niks meer waard. Nu verkopen! Dat moment komt. De vraag is alleen: wanneer?

Tesla zou graag zien dat de overheid deze overgang een extra zetje geeft, door de verkoop van fossiele auto’s te verbieden in 2025. Daarnaast kunnen we volgens Willem Haitink, Tesla's vicepresident voor Europa, Midden-Oosten en Afrika, veel leren van Noorwegen. Daar zijn tal van fiscale voordelen voor elektrische autorijders en zelfs speciale rijstroken, zodat je als duurzame bestuurder flink kunt doorrijden.

2. Denk aan de lange termijn. Eigen risico afschaffen = minder geld voor klimaat
​Hans de Boer, voorzitter van ondernemersvereniging VNO-NCW, deed vooral een oproep tot een stabiel langetermijnbeleid. Zowel op gebied van duurzaamheid als andere vlakken. Wie erover denkt om het eigen risico af te schaffen of de AOW-leeftijd te verlagen, kan automatisch geen geld meer uitgeven aan andere zaken, stelde hij op het podium. Dergelijke keuzes gaan ten koste van een ambitieus klimaatbeleid. "Dat geld kun je maar één keer uitgeven", zei hij. 

Thijssen (Greenpeace) voegde daar nog aan toe dat de klimaatwet maar snel door de Tweede Kamer heen moet, het liefst voor de verkiezingen. Hij sprak president-directeur Marjan van Loon van Shell aan op haar oproep tot een stabiel klimaatbeleid: "Wees dan zelf ook consequent: ga niet zoeken naar meer gas en meer olie, want we hebben het niet nodig", aldus Thijssen. Maar volgens van Loon begint het bij het uitbreiden van duurzame energie. "Dan gaat de substitutie van fossiel naar duurzaam vanzelf."

3. Nederland moet al in 2035 klimaatneutraal worden
Als Nederland zich echt aan het klimaatakkoord in Parijs wil houden, dan moeten we veel eerder klimaatneutraal worden, benadrukte Thijssen van Greenpeace. Niet in 2050, maar al in 2035. Daar hoort bij dat in rap tempo de kolencentrales gesloten moeten worden.

4. Blijf af van de salderingsregeling
Wil je duurzaamheid 'naar de mensen toe brengen' dan moet het lucratief blijven om zonnepanelen te hebben en te delen met grote groepen burgers. Daarvoor is het essentieel dat er niet getornd wordt aan de salderingsregeling, benadrukte Roebyem Anders van zonnepanelenbedrijf​ Sungevity. Dankzij die regeling is het hebben van zonnepanelen voordeliger: energieleveranciers trekken de terug geleverde energie af van het gebruik van de afnemer.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`