Nederland

De ouderwetse papieren folder bereikt nog steeds zijn doel

13 januari 2017 14:12 Aangepast: 29 juli 2017 05:30
Beeld © ANP

Ook al lijkt hij inmiddels misschien hopeloos ouderwets, de papieren folder blijft populair. De meeste mensen lezen de folders die ze binnenkrijgen en gaan daarna ook nog eens sneller naar een fysieke winkel dan een webshop. Opmerkelijk: dat is ook zo als we digitale folders bekijken.

Dat blijkt uit onderzoek van Q&A onder 2000 Nederlanders in opdracht van DDMA, een organisatie van marketing- en databedrijven. Het onderzoek werd gedaan in aanloop naar de verkiezing van de beste folder.

Van iedere consument die een reclamefolder in de bus krijgt leest maar liefst 87 procent die folder ook. Hoe dat voor digitale folders ligt is niet gevraagd.

Papier heeft meer effect

Papieren folders weten ons ook nog altijd een stuk meer te verleiden om naar de winkel te rennen. 62 procent zegt dat ze na het lezen van een papieren folder een product gaan kopen in de winkel. Slechts 10 procent doet zijn aankoop in een webshop.

Na het lezen van een digitale folder gaan wel meer consumenten naar een webshop: 24 procent. Maar nog altijd gaan er meer, 38 procent, naar een fysieke winkel.

Frappant is dat er nauwelijks verschil te zien is tussen Nederlanders onder en boven de 45 jaar en ook niet tussen mannen en vrouwen.  

'Over vijf jaar meer digitaal'

Consumenten zeggen wel te verwachten dat ze over vijf jaar veel meer digitale folders zullen lezen en minder traditionele folders. Nu leest 65 procent alleen papieren folders of meer papieren dan digitale folders.

Over vijf jaar zal dat nog maar 28 procent zijn, wordt gedacht. Het percentage dat alleen nog papier leest zal dalen van 27 procent tot 10 procent, is de verwachting.

`