Economie

Heathrow mag uitbreiden, 'raakt Schiphol, KLM en Amsterdam'

25 oktober 2016 14:07 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
Archieffoto. Beeld © Bart Jekel

Na decennialang discussiëren is besloten dat er een derde landingsbaan bij de Londense luchthaven Heathrow mag komen. Dat kan gevolgen hebben voor de positie van Schiphol, KLM en Amsterdam als vestigingsplaats, zegt luchtvaarteconoom Hans Heerkens.

Op dit moment is Heathrow nog tjokvol, waardoor veel vliegverkeer vertraging heeft. Door de derde landingsbaan moet dit probleem opgelost worden, wat de luchthaven een stuk aantrekkelijker maakt voor andere vliegaanbieders.

Dat tast ook de concurrentiepositie van Schiphol en de KLM aan, zegt Hans Heerkens, luchtvaartdeskundige van de Universiteit Twente. Zo kan hij zich voorstellen dat Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen graag op Heathrow zouden willen vliegen, als daar de ruimte voor is. Dat heeft 'zonder meer' effect op KLM, voor wie de Noord-Atlantische markt heel belangrijk is, zegt Heerkens.

Schiphol als Londense luchthaven

Een grotere capaciteit op Heathrow kan ook Amsterdam als vestigingsplaats raken, denkt hij. ''Hoe bereikbaarder, hoe beter. Londen krijgt zo concurrentievoordelen ten opzichte van Amsterdam."

Een vervelend scenario dus voor Schiphol, maar het verhaal had volgens Heerkens veel erger kunnen zijn. Boris Johnson, die eerder burgemeester was van Londen, wilde een nieuwe luchthaven in de Theems, dan zou de capaciteitsvergroting veel groter zijn geweest.

'Het valt wel mee'

Toch zouden de gevolgen voor Schiphol ook nog mee kunnen vallen: Guillaume Burghouwt, van SEO Economisch onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, stipt aan dat de Nederlandse luchthaven nu een belangrijke overstapluchthaven voor Britten is. Schiphol is nu in feite de derde luchthaven van Londen.

Van alle Britten die niet in of rondom Londen wonen, reist de helft via Schiphol. Daarom denkt hij, net als Heerkens, dat de derde landingsbaan op Heathrow KLM en Schiphol zal raken, maar niet dramatisch.

'Begrijpelijk besluit van Heathrow'

Wat de gevolgen voor Schiphol ook zijn, Jos Nijhuis, president-directeur van Schiphol Group, zegt de uitbreiding van Londen Heathrow een begrijpelijk besluit te vinden. ''Heathrow zit aan haar maximale capaciteit. Vanuit het belang van optimale connectiviteit voor Londen met de rest van de wereld is dit een logische keuze." 

Voor Schiphol des te meer reden om nog harder aan haar concurrentiepositie te werken. "Er zit immers een stevige concurrent om de hoek", zegt hij. KLM kon nog geen reactie geven op de eventuele gevolgen van de uitbreiding op Heathrow.

'Beste plek voor nachtvluchten'

De Britse regering heeft met een keuze voor uitbreiding van Heathrow gekozen ten nadele van Gatwick. Elke verdere vertraging van de al lang slepende discussie zou grote economische schade hebben opgeleverd voor Groot-Brittannië, waarschuwden critici, aangezien beide vliegvelden de grenzen van hun capaciteit hebben bereikt.

Een onderzoek in opdracht van de regering wees vorig jaar Heathrow al aan als beste plek voor de uitbreiding, onder strikte voorwaarden rond nachtvluchten, lawaai en luchtkwaliteit. Europa's drukste vliegveld werd daarom al gezien als de grootste kanshebber voor de nieuwe baan.

Meer op rtlz.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`