Nederland

Stekkergeld moet 'laadpaalklevers' afschrikken

25 januari 2017 15:49 Aangepast: 29 juli 2017 02:30
Een oplaadpunt voor elektrische auto's. Beeld © ANP

Het is een van de grootste irritaties van mensen met een elektrische auto: je accu is leeg, maar alle laadplekken zijn vol. Om dit tegen te gaan wordt in sommige provincies door Nuon gewerkt aan een systeem om bezitters van elektrische auto's ook te laten betalen voor het bezet houden van een laadpaal.

De plekken bij laadpalen worden worden namelijk nog weleens bezet door andere elektrische auto’s die ongelimiteerd aan het snoer blijven hangen, of door benzineauto’s die de plek bij de paal als gewone parkeerplaats gebruiken.    

Laadpaalklevers

Gertjan Geurts weet er alles van. Drie jaar geleden schafte hij zijn eerste semi-elektrische auto aan. Maar de laadpalen in zijn woonwijk in Utrecht waren vaak bezet, door auto’s die veel langer aan de stekker hingen dan nodig. "Laatst zag ik een Tesla een week lang op een oplaadplek geparkeerd staan. De accu was vol, maar de eigenaar was waarschijnlijk op vakantie", zegt hij. 

En Geurts is niet alleen. Op Twitter regent het klachten over mensen die laadplekken bezet houden. 'Laadpaalklevers’ worden ze ook al genoemd.

Thumbnail

Stekkergeld

Blijven staan bij die openbare laadpaal mag wel, er zit geen tijdslimiet aan het laden, maar helemaal volgens de laadpaal-etiquette is het misschien niet.

In de provincies Limburg en Noord-Brabant wordt er daarom binnenkort stekkergeld ingevoerd. Dan betalen elektrisch rijders niet alleen voor het laden van de accu, maar ook voor het bezet houden van de paal. Tesla doet dat al bij zijn eigen superchargers.

Boete

Nuon gaat straks 22 cent per uur vragen, dat zou genoeg zijn om effect te hebben. Zonder stekkergeld staat volgens Nuon 10 procent van de auto’s langer dan 24 uur aan de paal; met stekkergeld is dat 0 procent.

Ook in Utrecht wordt er inmiddels over gesproken. Eigenaren van elektrische auto’s zouden de laadpaalplekken daar als gratis parkeerplaats gebruiken. Een boete of vergoeding voor het bezet houden van de paal, zou dat probleem kunnen oplossen. Maar zover zijn ze nog niet.

Sociaal laden

Geurts kwam daarom zelf met een oplossing. Hij bedacht samen met Gerwin Hop een app waarmee autorijders contact kunnen hebben over oplaadpunten in de buurt. "Ik geef toe: ik heb mijn auto ook weleens langer aan de stekker gehangen dan nodig. Maar als ik door de app weet dat iemand de laadpaal nodig heeft, dan wil ik mijn auto best weghalen."

Een oplossing voor het probleem is ook wel nodig. Het aantal (semi) elektrische auto’s groeit snel. Nederland telde eind vorig jaar ruim 115.000 elektrische voertuigen.

Dat zijn bijvoorbeeld volledig elektrische auto’s, maar ook hybrides en elektrische motorfietsen. Ook het aantal openbare oplaadplekken groeit, naar ruim 26.000 oplaadpalen, maar niet in hetzelfde tempo. Dat kan vooral voor mensen zonder een eigen laadpunt of reizigers lastig zijn. 

Mensen uiten hun onvrede op sociale media zoals Facebook:

Thumbnail

`