Nederland

Sigaar uit eigen doos: prijs verhoogd voor kortingsactie

27 januari 2016 17:39 Aangepast: 27 januari 2016 19:48
Beeld © ANP

De prijs van een product verhogen om het vervolgens tegen 'fikse korting' aan te bieden tijdens een actieweek. Ja, dat is toegestaan. En winkelketen MediaMarkt maakt er handig gebruik van.

Goede kans dat je vandaag de naam Ellen ten Napel-Wieland bent tegengekomen op Facebook of Twitter. Haar bericht over de handelswijze van MediaMarkt werd tot nu toe al ruim 17.000 keer gedeeld.

Thumbnail

Op haar Facebookpagina zette Ten Napel-Wieland de prijskaartjes naast elkaar van producten die te koop zijn bij MediaMarkt. Links de reguliere prijs. Rechts de nieuwe prijs, die MediaMarkt hanteert voor de kortingsactie ('21% btw weg ermee') die vanavond van start gaat. Daarop vraagt het elektronicaconcern ineens een stuk meer. Een oude truc, die volgens de voorwaarden is toegestaan. Een winkel verhoogt de prijzen en biedt de producten vervolgens tegen 'scherpe korting' aan.

Twee voorbeelden van de Facebookpagina van Ellen ten Napel-Wieland:

Een wasmachine van Samsung kost op op 15 december 2015 524 euro. Met de kortingsactie op komst verhoogt MediaMarkt de prijs naar 624 euro. Wie deze week gebruik maakt van de btw-korting, betaalt nog 'slechts' 515,70 euro.

Een droger (ook Samsung) kost op 15 december 2015 579 euro. En raad eens? Maandag vroeg MediaMarkt voor exact hetzelfde apparaat 679 euro. Met de beloofde korting mag de consument 'm meenemen voor 561,15 euro.

Ten Napel-Wieland heeft uit onvrede over de handelswijze van het bedrijf toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingeschakeld, meldt het Algemeen Dagblad. Ze wil weten of er sprake is van (verboden) prijsafspraken tussen de ketens. Want bij BCC, de grootste concurrent van MediaMarkt, kost de hierboven genoemde droger 561,40 euro. 

MediaMarkt zegt tegen AD de prijzen aan te passen aan zijn 25 grootste concurrenten: "in veel gevallen betekent dit een afprijzing, in sommige gevallen betekent dit dat een prijs naar boven aangepast wordt." Een woordvoerder van ACM benadrukt het belangrijk te vinden dat bedrijven transparant zijn over hun prijzen. "De consument moet niet achteraf verrast worden met bijkomende kosten." Dat lijkt hier overigens niet het geval.

Meer op rtlnieuws.nl:
'Taxfree-winkels Schiphol misleiden consument'

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`