Klachten over overvolle treinen

Trein gemist door drukte? Compensatie kun je vergeten

28 januari 2016 12:03 Aangepast: 28 januari 2016 16:57
Beeld © Wouter van Lent

Duizenden reizigers klaagden er vorig jaar over: de trein missen omdat er simpelweg geen plek meer was. Kun je daar een vergoeding voor krijgen? Nee, zegt staatssecretaris Sharon Dijksma.

2015 was een rampjaar voor reizigers die in de spits met de trein wilden reizen. Reizigersorganisatie Rover kreeg ruim 25.000 klachten binnen via het meldpunt volle treinen. Eén op de twaalf klagers kon zelfs niet mee in de trein.  

Vergoeding? 
PvdA-Kamerlid Duco Hoogland wilde daarom van staatssecretaris Dijksma weten of het mogelijk is een financiële vergoeding te krijgen als reizigers niet met de overvolle trein mee kunnen

De staatssecretaris schrijft dat de NS daar geen specifieke regeling voor heeft. Zo'n regeling zou ook moeilijk uit te voeren zijn omdat NS voor 'individuele gevallen niet kan vaststellen of een reiziger door een te drukke trein niet heeft kunnen instappen'. 

Te weinig treinen
De NS komt dit jaar structureel tien tot 45 rijtuigen tekort. Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei sterker toe dan gedacht. Ook reizen meer studenten met de trein. Bovendien wordt op een groot aantal plekken gewerkt aan het spoor en stations. Daardoor kunnen er minder treinen rijden. 

Om wat te doen aan de overvolle treinen, houdt de NS onder meer oude treinstellen langer in bedrijf. Dijksma meldt dat ze 'nauwgezet' in de gaten houdt of deze maatregelen voldoen. 

Meer op rtlnieuws.nl

`