Nederland

Weg met het verpakkingsvinkje (dat toch niemand snapt)

21 maart 2016 06:01 Aangepast: 21 maart 2016 09:09
Campagne voor het vinkje in een supermarkt in 2007. Beeld © ANP

Zeg het maar: weet jij wat het symbool op deze foto betekent? Ruim driekwart van de mensen heeft nauwelijks een idee, zegt de Consumentenbond. De bond wil dat 'het vinkje' verdwijnt van de verpakkingen.

Het symbool, dat duidelijk moet maken of een product een 'bewuste' of 'gezondere' keuze is, wekt vooral verwarring op voor de consument, concludeert de Consumentenbond na onderzoek. Ruim driekwart van de mensen weet niet wat de vinkjes precies betekenen en nog minder mensen snappen het verschil tussen de blauwe (bewuste keuze) en groene (gezondere keuze) rand om het vinkje.

Te veel suiker en zout
Daarbij geeft het vinkje ook te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel daadwerkelijk is. Ook ongezonde producten, met te veel zout en suiker bijvoorbeeld, kunnen een vinkje krijgen. Ze lijken daardoor volgens de bond gezonder dan ze in werkelijkheid zijn.

De kritiek op het vinkje is niet nieuw. Consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, maken zich al langer zorgen over de onduidelijkheid van het vinkje. Daar komt bij dat fabrikanten grof betalen om het vinkje op hun verpakking te mogen zetten: tussen de 1800 en 90.000 euro per producent. Dat zorgt voor ongelijkheid en daarmee voor extra verwarring, vinden critici.

Stoplichtsysteem krijgt rood
Organisaties en voedingsdeskundigen pleiten al jaren voor een stoplichtsysteem, waarbij een rood, oranje of groen label duidelijk maakt of een product gezond, minder gezond of ongezond is. De industrie wil zo’n systeem niet. Verschillende voedingsbedrijven richtten daarom in 2006 de stichting 'Ik kies bewust' op, die het vinkje uitgeeft.

Al in 2013 noemt een onderzoeker van de Universiteit van Maastricht het vinkje 'misleidend', omdat binnen elke productgroep een product een vinkje kan krijgen. Daarom staat het vinkje niet alleen op daadwerkelijk gezonde producten zoals groente, maar ook op frisdrank en chips. Voor fabrikanten die niet willen of kunnen betalen voor het logo is er een extra probleem: hun product lijkt ongezonder dan dat van de concurrent, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Geen 'consumentenbegrip'
Volgens de Consumentenbond moet minister Schippers (Volksgezondheid) de regelingen rond het vinkje niet verlengen. De wettelijke basis zou daarvoor ontbreken, omdat 'consumentenbegrip' een voorwaarde is van steun vanuit de overheid. Uit het onderzoek onder duizend consumenten zou blijken dat daarvan geen sprake is. De bond verzamelt 'vreemde vinkjes' op een speciale actiesite.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`