Nederland

Wachttijden bij huisartsenposten veel te lang: 'We schrokken ervan'

23 augustus 2016 06:00 Aangepast: 23 augustus 2016 16:04
Telefooncentrale van huisartsenpost. Archieffoto. Beeld © RTL Nieuws

Huisartsenposten beloven dat de meeste telefoontjes snel worden opgenomen, maar in werkelijkheid lopen de wachttijden soms enorm op. Dat merkte de Consumentenbond tijdens een onderzoek. "In één geval duurde het zelfs 26 minuten."

Wie belt met de huisartsenpost heeft medische hulp nodig en kan niet wachten tot de volgende dag. Toch duurt het soms 20 minuten of langer voordat er wordt opgenomen, zegt de Consumentenbond. En dat terwijl de norm is dat driekwart van de telefoontjes binnen 2 minuten en de rest binnen 10 minuten is beantwoord.

26 minuten wachten

De bond belde 20 keer naar 40 huisartsenposten om te kijken hoe lang de wachttijd was. "In 38 van de 40 gevallen haalden ze de norm niet. Er was zelfs een uitschieter naar 26 minuten", vertelt Sandra de Jong van de Consumentenbond. "We schrokken daar wel van."

Bij een paar huisartsenposten liep de wachtrij zelfs tijdens het bellen op. "Dus dan hoorde je eerst dat er zoveel wachtenden voor je zijn en 10 minuten later waren het er meer, in plaats van minder", zegt De Jong.

De snelste posten

  • Doktersdienst Groningen: alle gesprekken binnen 2 minuten
  • Dienstenstructuur Zuidwest Drenthe en Noordwest Overijssel: alle gesprekken binnen 2 minuten
  • Huisartsenposten 't Hellegat: 1 van 20 gesprekken niet binnen 2 minuten
  • SHOKO (regio Kempen e.o): 1 van 20 gesprekken niet binnen 2 minuten
  • Huisartsenpost Zeeland: 3 van 20 gesprekken niet binnen 2 minuten

De langzaamste posten

  • Huisartsenposten Amsterdam: 17 van 20 gesprekken niet binnen 2 minuten
  • Huisartsendienst SMASH: 16 van 20 gesprekken niet binnen 2 minuten
  • Nucleus Huisartsenposten: 16 van 20 gesprekken niet binnen 2 minuten
  • Huisartsenpost HOV: 15 van 20 gesprekken niet binnen 2 minuten

Niet de spoedlijn

De Consumentenbond testte de 'normale' lijn van de huisartsenposten en niet de spoedlijn. Als er echt een noodgeval is, kan een beller direct worden doorgeschakeld. "Het is niet aan ons om die lijn te testen, want die moet bereikbaar blijven. Daar zou de Inspectie voor de Gezondheidszorg onderzoek naar moeten doen."

Toch zit daar volgens een deel van het probleem, volgens de Consumentenbond. "Het risico is dat mensen de noodlijn gaan bellen, terwijl dat helemaal niet nodig is."

'Niet trots op'

De Centrale Huisartsenpost Zuidoost-Brabant kwam als slechtste uit de bus. Hier werd de wachttijd van 26 minuten geklokt. Directeur Harrie Geboers is geschrokken van het onderzoek. "Dit is natuurlijk niet iets waar je trots op bent", zegt hij tegen RTL Nieuws. "We weten dat het uitzonderingen zijn, het kan voorkomen."

Overigens is de veiligheid van patiënten niet in gevaar, benadrukt Geboers. Tijdens het gesprek kunnen mensen de noodlijn gebruiken. "Die wordt doorgaans binnen 13 seconden opgenomen."

Meer op rtlnieuws.nl:
Onderzoek: 'we douchen te lang' (en dat moet veranderen)

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore