Nederland

Sint en Piet verdwijnen van huismerken Jumbo

30 september 2016 18:00 Aangepast: 27 oktober 2016 00:28
Een verpakking van het Jumbo-huismerk vorig jaar. Beeld © ANP

Supermarkt Jumbo vindt de zwartepietdiscussie 'jammer'. Dit jaar kiest de winkelketen er daarom voor om geen afbeeldingen van Sint en Piet te gebruiken op de verpakkingen van zijn huismerk. Maar op merkproducten zullen de figuren gewoon blijven staan.

Ondanks eerdere berichtgeving doet de supermarktketen Sint en Piet dus niet in de ban. "Dat is niet helemaal juist", aldus een woordvoerder van Jumbo. Sinterklaas-symbolen zijn op veel verpakkingen terug te vinden. "Alleen niet op ons huismerk."

'Heerlijk avondje' centraal

Jumbo vindt het jammer dat volwassenen de discussie over Zwarte Piet zo 'scherp' voeren. De supermarktketen kiest dit jaar daarom voor een ander thema. "Wij willen terug naar de essentie van het kinderfeest, dus hebben wij het 'heerlijke avondje' centraal gezet. Op de verpakkingen van onze huismerken beelden wij blije kinderen af, maar ook andere symbolen, zoals de mijter van Sint en de pet van Piet."

Klanten die de stap van Jumbo veroordelen, 'zullen wij netjes te woord staan', zegt Jumbo.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`